CSR 2012 Svensk 1
CSR SOCIALT ANSVAR AVSNITTSRUBRIK AVSNITTSRUBRI
K GRANNNET I Mimers Framtidslägenhet belyser vi framtidens utmaningar. En av dem är den ofrivilliga ensamheten och anonymiteten. Vi upplever det paradoxala i att människor vill ha mötesplatser, men låser om sig mer och mer. Som fastighetsägare vet vi att vi mår bättre, känner oss tryggare och trivs bättre om vi hejar på vår granne. Därför skapade vi i Framtidslägenheten GrannNet; en digital mötesplats för grannarna i huset. Där gjorde vi det i en fi ktiv version. Under 2012 tog vi steget och skapade GrannNet på riktigt. Den digitala mötesplatsen kommer först att erbjudas dem som fl yttar in i vårt nya kvarter på Öster Mälarstrand, Råseglet, och i det aktiva huset på Vallby. Infl yttning sker med start 2013. Vi ska följa de boende under en tvåårsperiod och sedan utvärdera konceptet. Faller det väl ut, vill vi implementera det på andra områden i vårt bestånd. Vår förhoppning är att GrannNet bidrar till att skapa en god grannsämja. Det är helt frivilligt att delta och inloggning sker via Mimers hemsida. Där kan grannar kommunicera med varandra, lägga upp sälj- köp- och bytesannonser, dela med sig av recept, publicera bilder med mera. Vi på Mimer kan också kommunicera med våra kunder på den digitala mötesplatsen. Socialt ansvar Indikator Förändringar i fastighetsbeståndet Nyproduktion av hyresrätter Fastighetsförvärv Avyttringar Driftkostnadsutveckling* Hyresutveckling Omfl yttning i fastighetsbeståndet (exkl. studenter) Avhysningar på grund av ekonomiska skäl eller störningar Andel av kommunens specialboenden som bostadsföretaget tillhandahåller Företaget verkar för att öka den sociala sammanhållningen i bostadsområdena Kostnader för social ansvar** Kostnader för företagets sociala hjälp (bosociala gruppen) Andel hyresgäster över 65 år Investeringar för tillgänglighetanpassningar vid ombyggnation Företaget arbetar löpande med säkerhets- och trygghetsfrågor Andel av företagets hyresgäster som är trygg i sitt boende 30 Bostads AB Mimer Årsredovisning 2012 hetsindex TryggExtern Varav intern Störningar Ekonomiska skäl SOMALISK BOINFORMATÖR Sedan 2010 har vi en somalisk boinformatör på Mimer. Han fi nns tillgänglig på Mimers Kundcenter för att hjälpa besökare med frågor kring uthyrning, kontrakt och boende. Informatören besöker också alla somaliska hyresgäster och informerar om frågor kring boendet. ! Enhet % Antal Antal Antal kr/m2 kr/m2 % % % Antal Antal % Ja/Nej kr/lgh kr/lgh % kr Ja/Nej % * Med driftkostnad avses drift-, administrations-, och företagsövergripande kostnader ** Interna + externa kostnader 2010 0,8 % 130 6 49 448 874 0 14,28 4,96 1 11 60 Ja 178,04 155,85 13,34 786 000 Ja 2011 -2,2 % 157 0 367 428 888 2,1 16,72 4,23 1 20 61 Ja 198,78 186,86 13,06 1 600 000 Ja 77,8 Visste du ... att Jobbpunkt Väst arbetat med 126 deltagare under 2012 och att 64 av de 110 som avslutade under året fått anställning och 12 har påbörjat utbildning? 2012 1,2 % 15 2 3 433 921 2,95 16,58 4,02 1 21 57 Ja 295,85 206,03 12,8 0 Ja 76,5 Abdilaahi arbetar som Boinfor matör på Mimer NET