CSR 2012 Svensk 1
CSR GOD ARBETSMILJLÖ GOD ARBETSMILJÖ Mimers verk
samhet är beroende av engagerade medarbetare som delar och lever företagets värderingar. För att bli Sveriges bästa bostadsföretag behövs medarbetare med engagemang och hög kompetens. F Mimer vara en attraktiv arbetsgivare. Vi behöver utveckla och behålla de bästa medarbetarna och attrahera morgondagens talanger. ör att klara framtidens kompetensförsörjning måste LEDARSKAP Under 2012 har vi tagit fram företagsgemensamma riktlinjer för ledarskap. De beskriver vilka kompetenser, vilket förhållningssätt och vilka egenskaper som vi vill se hos våra ledare. Kompetenserna kommer att inventeras årligen medan förhållningssätt diskuteras i medarbetar- och lönemotiveringssamtal. Egenskaper är ett viktigt kriterium vid nyrekryteringar. Exempel på förhållningssätt för ledare inom Mimer: • Vara affärsmässig i alla situationer • Leva våra värderingar, vara ett föredöme • Respekt för olika infallsvinklar • Ett Mimer, helheten är viktigare än delarna LEDARUTVECKLING Ledarskapet är centralt för medarbetarnas och hela företagets utveckling. Ledarna ska utmana medarbetarna att utvecklas och säkerställa kopplingen mellan verksamhetens mål och individernas drivkraft. Våra chefer är förändringsledare, inte projektledare. För att underlätta deras viktiga uppdrag erbjuder vi individuell ledarutveckling, utifrån behov. Samtliga chefer inom Mimer träffas regelbundet i ledarseminarier för att gemensamt utveckla ledarskapet. Under året har de bland annat arbetat ihop kring drivkrafter och inre värderingar. MEDARBETARSKAP Engagerade medarbetare är en förutsättning för framgång. Mimer arbetar långsiktigt med en strategi som har sin grund i företagets värderingar. Som arbetsgivare erbjuder Mimer goda utvecklingsmöjligheter. Ambitionen är en hög och jämn kompetensnivå hos medarbetarna. Varje avdelning kartlägger kompetenser och tittar på vad som händer i omvärlden. Därefter erbjuds interna och externa utbildningar samt erfarenhetsutbyten. Under året har varje medarbetare fått göra en personlighetsprofil och varje avdelning en teamanalys. Utifrån den har man arbetat med grupputveckling och tagit fram coachkort där exempelvis medarbetarnas styrkor definieras. Genom att lära om varandras olikheter och vad de kan tillföra, har förståelsen för mångfald ökat. För att öka samarbetet mellan olika avdelningar har MÅLTID introducerats. Tre medarbetare från olika avdelningar äter lunch tillsammans, och pratar om hur de gemensamt kan förbättra företaget. Samtalen dokumenteras och VD tar del av dem. Fyra gånger per år samlas hela företaget till något vi kallar ONE-träffar, utifrån våra kärnvärden: omtanke, nytänkande och engagemang. Vi samlas kring vårt uppdrag, vår vision och våra värderingar. Träffen avslutas med en gemensam uppgift som utförs i tvärfunktionella grupper. ÅRLIG ONE-MÄTNING Varje år mäter vi kulturen och den gemensamma värdegrunden för att säkerställa att Mimer arbetar i rätt riktning. Undersökningen mäter dels faktiska beteenden inom 63 Kvinnor anställda Män anställda 49 39 Bostads AB Mimer Årsredovisning 2012 39 Bostads AB Mimer Årsredovisning 2012 Åldersfördelning 19 29 48 -29 30-39 40-49 50-59 60Åldersfördelning 13 3 Antal anställda Ålder -29 30-39 40-49 50-59 60Totalt Män 0 (0) 7 (4) 9 (8) Kvinnor 3 12 7 (2) (11) (7) 4 (4) 63 (59) 49 (46) 3 19 Totalt (2) (15) 25 (26) 23 (22) 48 (48) 22 (21) 29 (28) 13 112 (105) (12)