Sten 4/2020 Omslag
Sten 4/2020 Innehåll
Sten 4/2020 Ordföranden har ordet: Nya tider vänta
r …
Sten 4/2020 Kort & gott: Walk of Orsa, naturliga m
önster, hårda klapptips
Sten 4/2020 K-sten: Villa Varberg
Sten 4/2020 Intervju: Nima Karimzadeh
Sten 4/2020 Tema: Stenbranschen efter corona
Sten 4/2020 Projekt_ Nordiska museets nya entré PR
OJEKT NORDISKA MUSEET Nordiska museets två riktningar Nordiska museets nya entré öppnar byggnaden mot den tidigare stängda bakgården och Galärparken. Materialvalen – stål, kalksten från Öland och ek – bygger på nordisk tradition. TEXT PETER WILLEBRAND FOTO HELENA BONNEVIER/NORDISKA MUSEET I juli öppnade Nordiska museet en ny entré mot den tidigare stängda bakgården och Galärparken. Utbyggnaden är ritad av LonePia Bach, professor i restaureringskonst vid Kungliga konsthögskolan, och den finsk-samiska konstnären Outi Pieski har stått för entréns konstnärliga gestaltning. Hennes verk Two directions är inspirerat av museets samiska samlingar och mönsterbilden för gestaltningen har Pieski hämtat från en dekorerad sked i älghorn. Den nya entrén ska bland annat för - bättra museets tillgänglighet, med en ny väg in öppnas tidigare stängda ytor. – Entrén ska ses som en transformation av den idévärld som ligger bakom Nordiska museet – ett nutida tillägg som speglar vår tid. Nordiska museet är ett allkonstverk av sin tid där varje detalj har ett syfte som oftast var lärande, förklarade Lone-Pia Bach i samband med invigningen. museet är byggt i nordiska material, främst svenska, för att spegla den nordiska traditionen och det nordiska livet. Det återspeglas även i stenmaterialen. Byggnadsstommen är tegel klätt med Roslagssandsten, medan fönsteromfattningar och lisener är i kalksten från Öland och Gotland. Invändigt påminner museets stora hall om en gotisk katedral, med höga valv och pelare. 126,5 meter lång och 24 meter hög är hallen ett av de största icke kyrkliga rummen i Sverige. museets grundare Artur Hazelius tänkte sig ursprunglige hallen som en stor nationell festsal. Det översta galleriet bärs upp av 68 kolonner av Kolmårdsmarmor. De byggnadsdetaljer som inte är putsade är utförda av fint huggen och oputsad Mölnbomarmor. Hallens golv vilar på kryssvalv slagna av tegel och golvytan är belagd med röd och grå kalksten. Även golvet i den nya entrén består av kalksten från Öland, storformatsplattor med olika bearbetningar. – Materialval och materialhantering tar inspiration av museet, genom att fortsätta traditionen med nordiska material som stål, kalksten från Öland och ek. Det rostiga stålet är valt med inspiration av järnet i Roslagssandstenen som rostar och tränger sig fram på stenens yta, säger Lone-Pia Bach. – På museets fasader kan man uppMaterialvalet är troget traditionen med stål, kalksten och ek. 18 täcka att Roslagssandstenen, och även graniten, är ganska grovhuggen på de större ytorna, men blir finbearbetade i anslutning till fönster och portar, för att slutligen möta människan i profilerade ekdetaljer. n Källa: Nordiska museet
Sten 4/2020 Projekt: Tennstopet
Sten 4/2020 Projekt: 3 x skolor i skiffer
Sten 4/2020 Projekt: Fyrtornet på Lidingö
Sten 4/2020 Projekt: Skären 9
Sten 4/2020 Stenpriset 2020 går till Obelisken
Sten 4/2020 Nyheter: Utökat brandtest av skifferfa
sad
Sten 4/2020 Nyhet: Sju planeter lyfter skolmiljö
Sten 4/2020 Krönikan: Peter Becker
Sten 4/2020 Nyhet: Ny designtävling för studenter
Sten 4/2020 Fråga Kurt & Kai: Städning och omöjlig
a krav
Sten 4/2020 Medlemsmatrikel
Sten 4/2020 Marknaden: Annonser