Sten 4/2020 Omslag
Sten 4/2020 Innehåll
Sten 4/2020 Ordföranden har ordet: Nya tider vänta
r …
Sten 4/2020 Kort & gott: Walk of Orsa, naturliga m
önster, hårda klapptips
Sten 4/2020 K-sten: Villa Varberg
Sten 4/2020 Intervju: Nima Karimzadeh
Sten 4/2020 Tema: Stenbranschen efter corona
Sten 4/2020 Projekt_ Nordiska museets nya entré
Sten 4/2020 Projekt: Tennstopet
Sten 4/2020 Projekt: 3 x skolor i skiffer
Sten 4/2020 Projekt: Fyrtornet på Lidingö
Sten 4/2020 Projekt: Skären 9
Sten 4/2020 Stenpriset 2020 går till Obelisken
Sten 4/2020 Nyheter: Utökat brandtest av skifferfa
sad
Sten 4/2020 Nyhet: Sju planeter lyfter skolmiljö
Sten 4/2020 Krönikan: Peter Becker SMÅSTEN ▼ KRÖNI
KAN PETER BECKER FOTO: PRIVAT Rätt idéer kan ge stenen guldstatus P riset på guld och silver har ökat stadigt sedan pandemins början. Butiker som köper guld har åter öppnat och människor vaskar efter guld igen. Som material betraktat har natursten flera likheter med ädelmetallerna guld och silver: svår att extrahera, svår att bearbeta och extremt hållbar. Det väcker frågan: Skulle naturstensindustrin kunna marknadsföra sitt material på samma sätt som ädelmetaller, som en säker investering och ekonomisk tillflyktsort i orostider? I dag finns inga investerare som bygger upp lager med natursten i block, som de gör med guld eller silver. I stenindustrin finns bara ett fåtal fall, som när företag lagrar vissa sällsynta stensorter som man tror ska bli attraktiva vid framtida restaureringar av till exempel monument och liknade. nej, enda gången ekvationen natursten–guld har bäring på verkligheten är när stenen tillför ett syfte som ökar värdet. Förhållandet understryker att branschen måste bli bättre på att utveckla idéer för användning av sten. I vid mening ligger natursten och ädelmetall redan nära varandra på flera sätt. Till exempel fyller en sten som används som detalj eller utsmyckning i ett badrum en funktion liknande den hos ett smycke. Men idéerna måste samtidigt vara förnuftiga och funktionella. I dag presenterar tyvärr många stenföretag pompöst nonsens, bara för att imponera. Även när det gäller många av de användbara alternativ som finns på marknaden bemöts kunderna med en otidsenlig retorik, som ”redan de gamla grekerna byggde med sten”. Ur kundens perspektiv bör argumentet i stället vara att den som investerar i natursten får tillbaka sina pengar när fastigheten säljs till ett högre pris, det som motsvarar stenens ränteutbyte. Det argumentet var faktiskt bakgrunden till den amerikanska stenboomen – en oöverträffat hög efterfrågan på sten – som föregick den senaste finanskrisen i USA. i europa har saker sett lite annorlunda ut eftersom vi inte flyttar och säljer våra fastigheter lika ofta som amerikaner. Men även för oss, som tillbringar större delen av våra liv i samma hus eller lägenhet, lönar det sig att investera i natursten. I vårt fall sker dock ränteutvecklingen mer i form av ett stigande affektionsvärde, eftersom stenen både förskönar vår tillvaro och skänker livsglädje, en livslång emotionell återbäring om man så vill. Många designföretag har redan upptäckt detta och utvecklar numera vardagsföremål i sten, med hög konstnärlig nivå, som marknadsförs under ett känt varumärke. Det bidrar till att höja naturstenens värde jämfört med konkurrerande material, som kompositer och keramik. Men stenen måste alltså inrymma en idé som skapar värde, inte bara vara en dyr produkt som riktar sig till en välbärgad målgrupp. Först då kan naturstenen bli som en valuta som inte trycks på en bit papper – precis som guld. ”Stenen förskönar vår tillvaro och skänker livsglädje, en livslång emotionell återbäring.” 42 PETER BECKER, INTERNATIONELL CHEFREDAKTÖR FÖR DEN EUROPEISKA STENINDUSTRINS MAGASIN STONE-IDEAS.COM
Sten 4/2020 Nyhet: Ny designtävling för studenter
Sten 4/2020 Fråga Kurt & Kai: Städning och omöjlig
a krav
Sten 4/2020 Medlemsmatrikel
Sten 4/2020 Marknaden: Annonser