Maskinentreprenören 1
FOKUS BRANSCHNYTT www.maskinentreprenoren.se ”Att
stå långa perioder med maskin er och anställda ger likviditetsproblem. Dessutom hämmar det till växten.” – Kenneth Wageby, vd på HML Haga Mölndal Lastbilscentral, apropå rapporten att bättre spridning av anläggningsjobben under året skulle gynna såväl samhället som entreprenörer ▶ Volvo CE godkänner användandet av HVO-bränsle i sina anläggningsmaskiner. Det kan minska utsläppen av koldioxid med upp till 90 procent. Volvo godkänner HVO i sina maskiner Minskade utsläpp för ökad miljöprofil. N u godkänner Volvo CE användandet av HVO-bränsle i sina anläggningsmaskiner. HVO är förnyelsebar diesel som framställs av vegetabiliska och animaliska fetter, och det kan minska utsläppen av koldioxid med upp till 90 procent. – Allt fler företag arbetar med att miljöprofilera sig så det här är verkligen efterlängtat, förklarar Mikael Nordell, produktspecialist hos Swecon. HVO-bränsle är förnyelsebar diesel som är framtagen för att kunna ersätta eller blandas i vanlig diesel. Bränslet framställs i en industriell process av vegetabiliska och animaliska fetter, som till exempel rapsolja eller slakteriavfall. Och det fungerar precis som vanlig diesel men minskar de fossila koldioxidutsläppen med upp till 90 procent, beroende på vilken råvara som har använts. HVO uppfyller den amerikanska bränslestanHVO 10 Maskinentreprenören darden ASTM D975 och sånär som på densiteten faller det även inom ramen för den europeiska standarden EN590. Enligt Swecon är HVO ett väl fungerande alternativ till RME, rapsmetylester, som är ett biobaserat förnybart bränsle. – Vid användning av RME behöver motorn anpassas för att det ska fungera, till exempel kan man behöva göra dubbla oljebyten. För kunder med moderna mas kiner har det här blivit ett problem, men med HVO är det inte alls krångligt. Du behöver bara tanka, inget annat, förklarar Mikael Nordell. HVO-bränslet distribueras dessutom HVO står för hydrerade vegetabiliska oljor, och är förnyelsebar diesel som framställs av vegetabiliska och animaliska fetter. HVO fungerar precis som vanlig diesel men minskar de fossila koldioxidutsläppen med upp till 90 procent, beroende på råvara. via befintliga dieseldepåer, med samma typ av tankar och munstycken. HVO har enligt Swecon även god köldtålighet och drabbas heller inte av biologisk tillväxt i bränslet vid längre lagringstider. – Med HVO ges kommuner och företa g en chans att miljöprofilera sig, konstaterar Mikael Nordell. Maskintillverkare ser fram emot 2016 Det är inte bara i Sverige maskinförsäljnigen har tagit fart. Nu spås det en global uppgång efter ett antal tuffa år för maskinjättarna. Bedömare från de brittiska marknadsanalytikerna på OffHighway Research (OHR) räknar med en global uppgång för maskintillverkare med 3,9 procent i år. I så fall betyder det att det kommer att säljas 760 508 nya maskiner i år. Och det kan tillverkarna behöva, förra året var nämligen ingen höjdare globalt sett. 2015 rasade plötsligt försäljningen för tillverkarna med hela 10 procent. De marknader som drar upp försäljningen just nu är USA, Indien och Europa. Kina som har rasat från 435 070 maskiner till 131 345 förra året, beräknas nu ha nått botten. OHR tror till och med på en liten ökning i Kina under 2016. Japan som har stora problem med att hitta nya maskinförare räknar med ett fortsatt stort tapp i antalet sålda maskiner. Trots tappet ska man dock komma ihåg att det säljs runt 74 000 nya maskiner i Japan varje år. Foto: Micael Appelgren Foto: Volvo CE