Maskinentreprenören 1
EKONOMI PROFILEN www.maskinentreprenoren.se A rbe
tsförmedlingen har fått i uppgift av regeringen att hjälpa nyanlända svenskar att få jobb i Sverige. Sedan 2010 finns en lag om etableringsinsatser och samtidigt infördes den så kallade etableringsreformen. Syftet är att underlätta för personer som är nya i Sverige att så snabbt som möjligt lära sig svenska och komma ut i arbetslivet. Och nu börjar det röra på sig ganska rejält även i maskinentreprenörernas bransch. – Av de som börjar hos oss på maskinförarutbildning i dag, så skulle jag vilja påstå att drygt en tredjedel är invandrare. Det är väldigt intressant att vi nu också i samarbete med branschen lyckas få ut 75 procent av dessa i arbete. Och totalt sett i Sverige så visar vår statistik att hälften av de som lämnar utbildningen också får jobb som maskinförare i branschen, säger Stig Bertilsson, som är chef för maskinförarutbildningen inom Yrkesakademin (YA). För samtidigt som Arbetsförmedlingen har i uppdrag att hjälpa nyanlända att komma i arbete så har YA i uppgift från Arbetsförmedlingen att utbilda anläggningsmaskinförare och få dem i jobb. Såhär ser det ut i siffror just nu: 1. Varje år kommer det in 1 300 på YA:s utbildningar. 32 Maskinentreprenören 2. Efter grundlig testomgång (intresse och motivation) blir 1000 kvar. 3. Efter utbildning får cirka 700 jobb, varav cirka 500 som maskinförare. 4. Upp mot 300 av dessa är så kallade nyanlända. – Vi samarbetar främst med de mindre företagen där våra praktikanter också får lära sig att jobba utanför maskinen. Vi går igenom detta med praktikanterna, och gör klart att detta är bästa sättet in i branschen. De blir mer mark- och anläggningsbyggare än rena maskinförare som sitter hela dagen i maskinen. Efter några år i ett sådant företag är de färdiga att arbeta som maskinister även i större företag som kör för de stora byggentreprenörerna, säger Björn Lindqvist, praktiksamordnare på YA. Det här är också en trend som stöttas av Svenskt Näringsliv. Både vd Carola Lemne och vice vd Peter Jepsson har gjort tydligt att Svenskt Näringsliv anser att den viktigaste ingången till det svenska samhället är att komma i arbete, och menar till exempel att fackförbundet Byggnads tänker fel när de inte vill diskutera ett snabbspår för nyanlända byggnadsarbetare. Trafikverket rullar nu ut sina krav om socialt ansvar inför kommande upphandlingar där det ska tas hänsyn till att ge plats för praktikanter, långtidsarbetslösa, lärlingar. Bland annat är tanken att nyanlända ska få en chans, som Trafikverkets GD Lena Erixon berättar för Maskinentreprenören. Att YA menar allvar och tänker ge 100 Yrkesakademin Yrkesakademin (YA) grundades 1997 av LarsGöran Hagström och är idag en av Sveriges största leverantörer av arbetsmarknadsutbildningar. Största områden är utbildningar med inriktning mot transport, entreprenad, industriteknik och fastighet. Bolaget finns etablerat på ett 50-tal orter i landet med över 80 utbildningsenheter. Yrkeskademin erbjuder kompetensutveckling. YA ägs av finska riskkapitalbolaget Cap Man och omsätter cirka 400 miljoner kronor. 300 miljoner kronor är från Arbetsförmedlingen. procent i arbetet med att slussa ut nyanlända maskinförare står utom allt rimligt tvivel. Det visar till exempel valet av vd. Nytillträdd vd är den inflytelserika socialdemokraten och förre statssekreteraren Jan Larsson. Med en bakgrund som socialdemokraternas valstrateg, sakkunnig hos Göran Persson, och samordnare i statsrådsberedningen, brukar han allmänt anses som en framgångsrik ”spinndoktor”. Larsson har bland annat varit med om att reformera Migrationsverket för att förkorta väntetiderna för asylsökande och har mycket god kunskap om hur det offentliga Sverige fungerar. – Det är nog en riktig analys att man hoppas att det är en fördel att jag har