Maskinentreprenören 1
TEKNIK MASKINTEST www.maskinentreprenoren.se ”Det
var inga problem att både larva och köra grävaggregatet samtidigt, utan att tappa larvfart.” Maskintestare Ronny Larsson tycker Hitachis bandgrävare klarar sig med bara fyra cylindrar. HYTT: Det är gott om utrymme både i dörröppningen och lätt att komma på plats i förarstolen. Väl på plats har man väldigt bra sikt tack vare väl tilltagna rutor både framåt och åt sidorna, med smala stolpar som inte stjäl sikt. Luftfjädrande förarstol med värme känns bra kalla vinterdagar. De flesta knapparna är placerade på höger sida om stolen, medan några sitter till vänster. Dessa skulle jag personligen vilja att dom sattes framför armstödet så att de blir lättare att komma åt. Utrymme finns. Displayen kunde gott ha varit lite större, speciellt med tanke på att bilden från backkameran visas där. Att ha koll bakåt är viktigt och numer är det ofta krav från beställarna. Då måste man kunna se ordentligt. HYDRAULIK: Hydrauliken är som sagt inte den snabbaste jag kört, men jag fick jobbet gjort utan att ta en massa omtag, vilket spar tid och bränsle. Detta tack vare väldigt god följsamhet utan oväntade rörelser. Snabbheten är inte alltid viktigast, det viktiga är att maskinen gör det jag vill och att slutresultat blir bra. Maskinen har en så kallad boost-funktion som aktiveras när Eko-läge är valt. Den gör det möjligt att öka stickans indragningshastighet när belastningen är relativt liten. Det är en väldigt användbar funktion som gör att jag som maskinist känner att jag har kontrollen. Bra! 52 Maskinentreprenören MOTOR/DRIVLINA: Steg 3Bmotor n har bara fyra cylindrar och en effekt på 122 kilowatt. Trots det är vridmomentet 652 Newtonmeter. Det är rätt imponerande att den ”lilla” motorn klarar att driva både hydraulik och bandvagn. Det var inga problem att både larva och köra grävaggregatet samtidigt, utan att tappa larvfart. Det är det inte alla maskiner som klarar. Ljudnivån är behagligt låg både i hytten och utanför. Partikelfiltret bränns rent med automatik och för att ytterligare få ner utsläpp och bränsleförbrukning stängs motorn av automatiskt när den stått på tomgång en viss tid. En transporthastighet på 5,5 kilometer i timmen är riktigt bra. SERVICE/ DAGLIG TILLSYN: Maskinen har genomtänkta lösningar för både service och den dagliga tillsynen. Stora luckor på sidorna gör det lätt att komma åt vid exempelvis rengöring av filtren för både motor och intercooler. Även filtret för luften till hytten sitter lättåtkomligt. Dieselpumpen sitter bra till vid tankning. Från marknivå kan man byta både bränslefilter, filter för motorolja och luftrenare. Motoroljenivå kan kontrolleras i monitorn utan att lämna hytten. Men det finns även traditionell oljesticka för oss gamlingar som gärna vill se nivån. Bandvagnen är bra konstruerad med höga drivrullar vilket förenkla r rengöring, speciellt vintertid. PLUS OCH MINUS Följsamhet Styrka Boost-funktion Ljudnivå Placering knappar Storlek display