Maskinentreprenören 1
TEKNIK SPANING www.maskinentreprenoren.se Och det
är dessa kostnader vi kan hjälpa kunderna att få ner med avancerad teknologi, säger Taylor. George Taylor vill bygga upp små enheter inom Caterpillar ungefär som nystartade entreprenörer jobbar i Silicon Valley. Runt 100 olika uppslag studeras just nu inom divisionen. Caterpillar har redan ett antal intressanta tekniska lösningar som är integrerade i maskinerna från fabrik. Bandschaktare (D6N) med automatiserat schaktblad där vinklar och schaktdjup ställs in från start och sedan behöver föraren i princip bara gasa och styra. Bladet sköter sig själv. Bandgrävare (323E) med ”Cat-Grade Assist”. Det här är en maskin med sensorer på sticka (känner av skopans läge) och bom som gör att föraren kan ställa in både grävdjup och en slänts vinkel efter en ritning. Sedan är det bara att hålla inne en knapp på vänster joystick och dra höger joystick rakt bakåt. Grävresultatet på slänten eller jämn botten blir perfekt även för en nybörjare. Maskinentreprenörens reporter testade själv maskinen, och det fungerar förbluffande bra. En annan nyskapande teknik gäller Caterpillars vältar. Här har kan man med fog påstå att Caterpillar tagit ledningen. Två system – Machine Drive Power (MDP) som läser av vältens rörelse framåt, och ger information om ytans hårdhet, och Compaction Meter Value (CMV), som mäter hur väl packat det är under ytan genom att läsa av vibrationer som ”studsar” tillbaka från vältens trumma. Kronan på ”Föraren eller arbetslederaren kan följa arbetet live på en skärm via en webbaserad mjukvara.” verket med denna teknik är att föraren eller arbetslederaren kan följa arbetet live på en skärm via en webbaserad mjukvara. När välten rör sig framåt och lämnar en grön markering efter sig är arbetet klart. Det här spar självfallet massor av tid och diesel. Caterpillar har också fattat beslut om att integrera vågsystem på vissa hjullastare (M-serien). Främst handlar det om att kunderna vill öka produktiviteten hos sina förare och identifiera vart det går att effektivisera, utbilda förare, eller byta cykler. Självfallet kopplas systemet upp så det går att få produktionssiffror live in i mobilen (eller annan plattform). För att det ska bli riktigt bra måste såklart även dumprarna ha vågsystem, och Caterpillar integrerar det från fabrik också på sin C-serie. Hela filosofin bakom att integrera den senaste tekniken i maskinerna bygger på kundernas önskemål att maximera produktionen och minimera kostnaderna. Men det finns en annan drivkraft. Japanerna (främst Komatsu) kör hårt på detta spår, och Caterpillar tänker inte halka efter när automatiseringen nu tar fart. En stark drivkraft är även bristen på erfarna förare i norra Europa och i Japan. Maskintillverka och entreprenörer har ett gemensamt intresse att lösa detta. Finns det inga förare går det inte att sälja maskiner. – Vi brukar säga att vi nu säljer maskiner med en halv förare, skämtar Kjeld Jespersen, som ansvarar för arbetet på Cat. Kjeld Jerspersen som är Caterpillars chef för Construction Technology and Solutions ”Förarbristen ligger i hög grad bakom satsningen” Varför satsar Caterpillar hårt just nu på avancerad teknologi? – Visionen är en helt autonom arbetsplats, där teknologin ska ge industriell effektivitet och produktivitet. Ledorden som vi arbetar efter är: automatisering, visualisering och analys. Vi menar att det här är framtiden. Vad betyder det för framtidens maskinförare? – Grävaren 323F med Cat Grade Assist gör att en nybörjare kan nå ett resultat som är upp till 90 procent lika bra som en erfaren förare. Det här är något som kunderna kommer att efterfråga. Erfarna förare tjänar också på detta då de inte blir lika trötta efter åtta timmar i maskinen, säger Jespersen. 42 Maskinentreprenören Hur viktig har den globala förarbristen varit som drivkraft? – Mycket viktigt. Det har varit känt länge att det blivit svårare för entreprenörer att hitta erfarna och duktiga maskinförare. I Tyskland gjordes en studie där man såg att om tio år så får dom bara in sju nya förare av 20 som går i pension. I Japan är det ännu tuffare. Nu är många skolor intresserade av vad vi gör och det här är ett sätt som tillverkarna kan hjälpa till med förarbristen, säger Kjeld Jespersen. Hur upplever erfarna förare utvecklingen? – Vissa är skeptiska, och några har visat oro, eller tyckt att deras kompetens riskerar att tappa i värde. Men efter ett tag ser de flesta fördelarna. Systemen skapar Kjeld Jerspersen, chef för Cater pillars Construction Technology and Solutions. också mer självständighet, anser jag. Och ny modern kompetens tillförs.