Maskinentreprenören 1
TEKNIK Produktnytt 44 Maskintestet 50 Jag och min
maskin 54 Reportage 56 Krysset 68 Spaning: Caterpillar lägger allt sitt krut på att marknadsföra företagets fokus på avancerad teknologi på Bauma i april. Nu handlar det om att möta japanerna som går ännu snabbare fram. Text: Micael Appelgren Foto: Nick Drew Den digitala revolutionen är här nu D e senaste tio åren har de globala tillverkarna tvingats lägga nästan hela sin budget för forskning och utveckling på att nå utsläppskraven inom EU och USA. När nu steg 4 är uppnått och steg 5 inte är en lika stor utmaning har utvecklingspengarna landat på de digitala avdelningarna. Den automatiserade arbetsplatsen rycker allt närmare. Och det är nödvändigt av två viktiga skäl: 1. Byggbranschen globalt måste öka produktiviteten för att bli lönsam. 2. Bristen på maskinförare i Japan och norra Europa kan lösas med ökad automatisering. – Mellan 1964 till 2012 har vi inte sett att byggbranschen har ökat sin produktivitet. Och det gör branschen unik, för det är den ensam om. Nu måste vi som maskintillverkare vara med att hjälpa kunderna att bli mer effektiva och mer lönsamma, säger Paulo Fellin, som är vice vd för Caterpillars globala bygg och infrastrukturdivision. Att avancerad teknologi är högsta prioritet för världens största tillverkare Caterpillar, det står utom allt rimligt tvivel. Det är nämligen det enda bolaget tänker kommunicera till kunderna inför världens största branschmässa Bauma i april. Mycket av tekniken finns redan framme, vi talar såklart om telematik, GPS-lösningar; wifi; de senaste grävsystemen; birdeye-kameror; Building information technology (BIM); användandet av drönare för att beräkna schaktmassor; och bearbetning av maskindata, med mera. – Man kan fråga sig vad som är nytt, men det är inte så svårt att se hur vi nu arbetar med att inteDet är ingen tvekan om att de nya halvautomatiserade grävmaskinerna fungerar. Här sitter artikelns författare Micael Appelgren, som suttit i en grävare högst tio gånger, och får till en schakt med jämn botten. Arbetet med att få rotortilt att fungera med systemet pågår. grera den här tekniken från fabrik i maskinernas DNA, och design. Automatiseringen och uppföljning av data är nyckeln till bättre effektivitet och bättre lönsamhet, säger Paulo Fellin. Ett annat tydligt bevis på att den digitala teknologin nu ligger högts upp på agendan är att Caterpillar startat en helt ny division med namnet Marketing and Digital för bara tre månader sedan. Chefen för divisionen är George Taylor som är datatekniker i grunden och med en bakgrund från IBM innan han började på Caterpillar 1998. – Anledningen till satsningen är att vi vet var kundernas kostnader finns. Det är personal, service och reservdelar, och misstag som är det dyraste. Maskinentreprenören 41 PRODUKTNYTT Kobelco SK 210 LC bandgrävare kommer visas på Bauma i München 11-17 april. Maskinerna är steg 4, och har lägre driftskostnader. Sidan 44