Sten Sten 2/2020 – Omslag
Sten Innehåll – Sten 2/2020
Sten Ledare: Kai Marklin
Sten Kort & gott: Rösta på designpris, Gravsten me
d holk, nytt Ljus i Vångabrottet mm
Sten Männiksan & materialet: Stenkojan
Sten Intervju: Mikael Traung
Sten Tema: Kyrkogård i förändring – Framtida minne
n
Sten Tema: Kyrkogård i förändring – Kyrkan måste ä
ndras, inte de sörjande
Sten Projekt: Gamla krematoriet i Örebro
Sten Projekt: Nikolai försmlingshem i Örebro
Sten Projekt: 2xFönster – restaurering av kyrkofön
ster
Sten Projekt: Obelisken på slottsbacken
Sten Stenpriset 2020 – De nominerade
Sten Familjeföretagen: Petterssons Stenhuggeri FAM
ILJEFÖRETAGEN PETTERSSONS STENHUGGERI Gravstensspecialisten På 80-talet kunde familjen sköta företaget över middagsbordet. I dag leder Magnus Berglund Petterssons Stenhuggeri, Sveriges största stenhuggeri specialiserat på gravstenar. — Jag hade egentligen tänkt plugga juridik, men jag gillade friheten och att få jobba med händerna, säger han. TEXT PETER WILLEBRAND FOTO STEFAN BENNHAGE/TT-ELA V i börjar kronologiskt, och med namnet: Varför heter firman Petterssons Stenhuggeri, när denhar drivits av familjen Berglund i ett par generationer under fyra decennier? – Namnet kommer från Holger Pettersson som startade företaget 1952. Sonen tog sedermera över, och drev i praktiken ett enmansföretag tills min pappa Kjell-Ove köpte företaget 1984, förklarar Magnus Berglund, i dag vd för Petterssons stenhuggeri. Kjell-Ove jobbade vid tiden som distriktschef på Bröderna Wallins Gravindustrier, då Sveriges största sten huggeri. – Pappa jobbade bland annat med gravering och kunde hantverket, men det var mer i den utåtriktade försäljarrollen som han kom till sin rätt. Han kunde marknaden och såg en större potential i servicearbeten än vad många andra gjorde i mitten av 80-talet. Marknaden för gravstensproduktion i Sverige var större då än vad den är i dag. – Det fanns ett antal stora dominerande aktörer som Nilsten, Skånska granit och Emmaboda granit. Sedan fanns ett antal mindre och medelstora stenhuggerier i hela landet. Med ett mer kundorienterat perspektiv började Petterssons verksamhet snabbt att expandera. Då behövdes också 36 mer arbetskraft och familjen engagerades. Magnus gick fortfarande på gymnasiet när han jobbade extra i firman. – Jag hade bra betyg och planen var att börja börja plugga juridik. Men först skulle jag göra lumpen. Det var några månader i väntan på att jag skulle rycka in, under tiden började jag montera sten. Magnus upptäckte att han gillade friheten i jobbet och när han muckat gick han tillbaka till firman. – Jag kände både en stolthet och tillfredsställelse med att jobba fysiskt, och att åstadkomma ett färdigt resultat. Efter ett tag kändes tanken på teoretiska studier allt mer avlägsen. – Dessutom hade jag ju börjat tjäna min egna pengar … Juristplanerna lades på is och firman fortsatte att växa. Det var ett litet tajt gäng och de framtida strategierna kunde avhandlas direkt vid middagsbordet. – Jag trivdes ju också väldigt bra att jobba med pappa. Det har varit så hela tiden faktiskt, även om han inte längre arbetar aktivt. Just relationer mellan generationer brukar annars vara en svår nöt att knäcka visar många studier av familjeföretag som ska överlåtas. – Vår identitet som familjeföretag stärktes framför allt i början, när företaget växte i snabb takt. Min mamma började också att jobba i företaget, hon skötte ekonomin. Och både min bror och syster hoppade in vid arbetstoppar. Samtidigt utkristalliserads tidigt att Magnus var den i syskonskaran som skulle axla Kjell-Oves mantel. – Mina syskon var inne på helt andra yrkesbanor, min bror är i dag läkare och min syster är frisör. M agnus återkommer till pappa Kjell-Oves personlighet som företagets motor, den som gav kraft att växla upp verksamheten till en ny nivå under 80-talet. – På den tiden gick det mesta av försäljningen via begravningsbyråer och kyrkogårdarnas vaktmästare. Branschen är ju heller inte så stor. Alla kände varandra och är du då duktig på att leverera och kan hålla en bra prisnivå får du snabbt ett förtroende och uppdragen ökar. Genom åren har vi inte heller behövt jaga in så många nya kunder och återförsäljare. De har kommit till oss. Men allt handlar förstås inte om relationer. När 80-tal övergick i 90-tal började Petterssons Stenhuggeri investera i en ny teknik som skulle underlätta övergången till mer storskalig pro duktion
Sten Nyhet: Kyrkan och momsen – skev konkurrens?
Sten Krönikan: Elisabth Ahlström
Sten Nyhet: Montering på fasad
Sten Fråga Kurt & Kai: Är projektkraven rimliga oc
h riktiga?
Sten Marknaden