Sten Sten 2/2020 – Omslag
Sten Innehåll – Sten 2/2020
Sten Ledare: Kai Marklin
Sten Kort & gott: Rösta på designpris, Gravsten me
d holk, nytt Ljus i Vångabrottet mm
Sten Männiksan & materialet: Stenkojan
Sten Intervju: Mikael Traung
Sten Tema: Kyrkogård i förändring – Framtida minne
n
Sten Tema: Kyrkogård i förändring – Kyrkan måste ä
ndras, inte de sörjande
Sten Projekt: Gamla krematoriet i Örebro
Sten Projekt: Nikolai försmlingshem i Örebro
Sten Projekt: 2xFönster – restaurering av kyrkofön
ster
Sten Projekt: Obelisken på slottsbacken
Sten Stenpriset 2020 – De nominerade
Sten Familjeföretagen: Petterssons Stenhuggeri
FAMILJEFÖRETAGEN PETTERSSONS STENHUGGERI Runt 2 0
00 grav stenar rullar årligen ut från Petterssons Stenhuggeri. Det krävs en bred kompetens hos stenhuggare som arbetar med gravstenar. Teknikinveste ringarna har varit viktiga för företagets utveckling. –Det har varit en långsam avmattning, med både färre och mindre grav stenar. I dag står också vår tillväxt i praktiken stilla. Det handlar mer om att omfördela och inte tappa uppdrag. Vi jobbar inte mindre än tidigare, men vi gör fler och mindre stenar, sammanfattar Magnus. I dag finns också färre stenhuggerier som enbart arbetar med gravstensproduktion. – Många har lagt ned när marknaden minskat. Få vill ta över. En del stenhuggerier har breddat sin produktion, men det har inte varit aktuellt hos Petterssons. – Visst kan det hända att vi gör andra typer av stenjobb, men vi ska vara spe cia - liserade på gravstenar, det är vår nisch. Hela vår verkstad är uppbyggd för gravstensproduktion. Det är ett medvetet val. G enom åren har Petterssons fått en större geografisk spridning, via flera återförsäljare runtom i landet, men all produktion och distribution utgår från Trollhättan. Petterssons har även ett systerföretag i Lidköping, Västsvensk Stengravyr. – Det är resultatet av ett tidigare kompanjonskap mellan pappa Kjell-Ove och hans kompis, Börje Skoog. Västsvensk Stengravyr jobbar uteslutande med textkompletteringar, vi är hälftenägare. Firmorna speglar varandra på flera sätt. Västsvensk Stengravyr har i sin vd Daniel Skoog – tidigare meriterad bandyspelare i Villa Lidköping – också en ny generation som tagit över. Med andra ord: två söner som förvaltar ett gemensamt arv från två fäder. – I praktiken är vi ett företag med två verkstäder, den ena är inriktad på textkompletteringar och den andra tillverkar nya gravstenar och gör omslipningar. – Vi har tre tunga lastbilar i vardera företaget. Mycket kretsar alltså kring distribution och logistik där vi hela tiden försöker hitta samordningsvinster eftersom vi jobbar över hela Sverige. Våra montörer kan ligger ute flera dagar i veckan mellan varven. Man kan utan att överdriva säga att vi även driver ett åkeri. Gravstensproduktionen står i dag för en mindre del av stenindustrins omsättning. Men utåt sett har den en större symbolisk betydelse. Den representerar både bransch och hantverk som går århundraden tillbaka. – Vi var tidiga med den nya tekniken, men vi utför också mycket arbete manuellt. Det krävs en kompetens som är väldigt all round, du ska kunna alla typer av bearbetningar, gravera och göra ritningar. Alla stenar är unika. En stenhuggare som arbetar med gravstenar har ganska lätt att gå över till annan stenproduktion. ”Datoriseringen kom samtidigt som vi höll på att bygga upp företaget. Pappa var återigen modig, vi investerade i, och låg snart i frontlinjen av, den tekniska utvecklingen i branschen.” K raven på att skapa unika lös - ningar vid gravstensproduktion lär knappast minska i framtiden. I det unika och personliga uttrycket ligger också svaret på gravstenens långsiktiga betydelse för kommande generationers förhållande till både döden och minnen. – Det är svåra frågor som kräver ödmjukhet, men jag är övertygad om att de flesta människor även i framtiden vill ha en plats som de kan besöka, och på ett eller annat sätt kan märka ut. Stenen är ju ett material som jämfört med många andra material visat sig vara både mer hållbar och kostnadseffektiv. Men vi kommer definitivt få se mer individuella stenar i framtiden. Utmaningen ligger i att skapa mötesplatser som kan tjäna olika syften, och som stenen är en del av. Du började jobba i firman när du var 18 år, kommer du att jobba kvar i företaget lika länge som din far? – Ja, jag tror det. Mina döttrar har valt andra banor, men jag har ju världens bästa medarbetare som jag gärna jobbar vidare med. n 39 FOTO DENNA SIDA: PET TERSSONS STENHUGGERI
Sten Nyhet: Kyrkan och momsen – skev konkurrens?
Sten Krönikan: Elisabth Ahlström
Sten Nyhet: Montering på fasad
Sten Fråga Kurt & Kai: Är projektkraven rimliga oc
h riktiga?
Sten Marknaden