Sten Sten 2/2020 – Omslag
Sten Innehåll – Sten 2/2020
Sten Ledare: Kai Marklin
Sten Kort & gott: Rösta på designpris, Gravsten me
d holk, nytt Ljus i Vångabrottet mm
Sten Männiksan & materialet: Stenkojan
Sten Intervju: Mikael Traung
Sten Tema: Kyrkogård i förändring – Framtida minne
n
Sten Tema: Kyrkogård i förändring – Kyrkan måste ä
ndras, inte de sörjande
Sten Projekt: Gamla krematoriet i Örebro
Sten Projekt: Nikolai försmlingshem i Örebro
Sten Projekt: 2xFönster – restaurering av kyrkofön
ster
Sten Projekt: Obelisken på slottsbacken
Sten Stenpriset 2020 – De nominerade
Sten Familjeföretagen: Petterssons Stenhuggeri
FAMILJEFÖRETAGEN PETTERSSONS STENHUGGERI Personli
ga relationer och lokal närhet är viktigast för den som tillverkar gravstenar. Många i branschen är utpräglade livsstilsföretagare, berättar Magnus Berglund. av till exempel gravyr och ritningar. – Datoriseringen kom samtidigt som vi höll på att bygga upp företaget. Pappa var återigen modig, vi investerade och låg snart i frontlinjen. Magnus fick en nyckelroll för teknikskiftet som gav tillväxten extra skjuts. – Jag var lite yngre och hade ganska lätt för förstå datorer. Ett tag funderade jag på att lämna stenhuggeriet och gå över till att jobba med datorer. Jag började till och med plugga systemvetenskap på halvfart, samtidigt som jag jobbade. De nya kunskaperna kunde snabbt omsättas till verklighet i stenhuggeriet. – Utvecklingen tog verkligen fart under 90-talet, och det var otroligt stimulerande att både kunna arbeta med händerna och datorer. D 38 en mer kundnära gravstensproduktionen visade vägen framåt för övriga stenindustrin. Under 90-talet växte Petterssons med ett tiotal nya medarbetare. – Det var också väldigt stora investeringar i både teknik och personal för oss som ett litet företag. De första programmen som vi använde för gravyr och ritningar var framtagna för reklamskyltar. Samtidigt kom de första programmen för slipmaskiner och sågar. Teknikskiftet då påminner om hur CNC-tekniken i dag har fått branschen att ta ett nytt steg framåt. Men Magnus understryker att kärnan inom gravstensproduktion är att vara personlig och erbjuda lokal närhet. – Kunderna vill kunna komma och se och känna på stenen som vi ska tillverka gravstenen av. Det speglar också hur många av oss som driver den här typen av företag fungerar. Många är livsstilsföretagare, ekonomin kommer kanske inte alltid i första hand, säger han. I hans eget ”livsstilsval” låg att en gång ta över företaget efter pappa KjellOve. Han hade fått tid på sig att vänja sig vid tanken. Magnus var 45 år när han tog över både vd-posten och ägandet. Han beskriver det mer som en formalitet, en anteckning på ett papper. – Pappa arbetade ju fortfarande kvar. Vi hade jobbat tillsammans sida vid sida sedan starten, titlar hade aldrig varit viktiga. Farsan är ju ändå farsan, säger han och skrattar. Sedan några år tillbaka har Kjell-Ove avvecklat sin roll helt och Magnus driver nu företaget på egen hand. –Jag tror att vi är ett ganska typiskt familjeföretag i stenbranschen, man arbetar kvar väldigt länge innan man helt lämnar över till nästa generation. M agnus tycks även ha ärvt en hel del av sin fars egenskaper, inte minst i den meningen att han är mycket social och utåtriktad. För ett par år sedan belönades han med Sveriges Stenindustriförbunds guldmedalj, just för sin förmåga att samarbeta och vara konstruktiv företrädare för branschen, bland annat som ledamot i Centrala gravvårdskommittén. – I dag befinner jag mig oftast på kontoret och pratar med kunder eller är ute och tittar och räknar på olika typer jobb. Jag har kommit allt längre bort från den dagliga produktionen, även om jag fortfarande kan ställa mig vid en såg. Företaget står också inför nya utmaningar. Gravkulturen har förändrats snabbt. Askgravplatser och minneslundar har blivit mycket vanligare. Människor flyttar också mer än förr, och har inte lika starka emotionella kopplingar till platser som kyrkogårdar. I slutänden innebär det färre gravstenar. Petterssons tillverkar närmare 2 000 gravstenar per år.
Sten Nyhet: Kyrkan och momsen – skev konkurrens?
Sten Krönikan: Elisabth Ahlström
Sten Nyhet: Montering på fasad
Sten Fråga Kurt & Kai: Är projektkraven rimliga oc
h riktiga?
Sten Marknaden