I korthet Vätgasdrivna bussar i Köln Den tyska st
aden Köln satsar stort på bränslecellsbussar. År 2019 ska 30 bränslecellsbussar sättas i trafik och två tankställen för vätgas byggas. Satsningen har fått stöd på cirka 70 miljoner kronor inom ramen för ett nationellt innovationsprogram för vätgas- och bränslecellsteknologi, skriver Bussmagasinet. Gotlandsfärja försenad Destination Gotlands nya LNG-färja som byggs på varv i Kina blir försenad. Färjan som ska kunna drivas på flytande naturgas, LNG, skulle ha kommit till Gotland under hösten. Nu blir det troligen inte förrän nästa år, rapporterar P4 Gotland. Ny gasmotor för fjärrtrafik Scania. Lastbilstillverkaren Scania lanserar en ny gasmotor för fjärrtrafik. Den nya euro 6-gasmotorn OC13 har en effekt på 410 hästkrafter och en prestanda jämförbar med en motsvarande diesellastbil, enligt företaget. – Allt tyder på att vi står inför Opels nya gasbilsmodell finns som både halv- som helkombi. Storsäljare lanseras med gasdrift Härifrån kommer biogasen Produktion från olika substrat 2016 Avloppsslam 34 % Matavfall 11 % Deponigas Slakteri Industrianläggningar (vattenrening) Övrigt Energigrödor Källa: Energimyndigheten Gödsel 19 % Livsmedelsindustri 10 % 6 % 9 % 5 % 4 % 2 % Forskningsprojekt ska minska utsläpp från industrin Luleå. Forskningsföretaget Swerea Mefos i Luleå startar försök med att rena masugnsgas från kol dioxid och samtidigt göra om den till vätgas. Projektet kallas Stepwise och är ett europeiskt samarbetsprojekt som handlar om att på ett kostnadseffektivt sätt minska koldioxidutsläppen från järnoch stålindustrin. Nu har en stor anläggning byggts upp i Luleå för storskaliga försök med masugnsgas från SSAB, en investering på cirka 70 miljoner kronor. En ny 640 meter lång gasledning från SSAB till Swerea Mefos är en förutsättning för projektet. – Våren 2018 startar de långa försöken. Då kör vi kontinuerligt under 24 veckor i perioder fram till 2019 för att demonstrera tekniken, säger Magnus Lundqvist, projektledare på Swerea Mefos. Opel Astra. Opels storsäljare Opel Astra lanseras nu med gasdrift. Modellen Astra 1,4 ecotec CNG visades tidigare i höstas upp på bilsalongen i Frankfurt. Motorn är på 1,4 liter och ger 110 hästkrafter. Gastankarna av kolfiberkomposit rymmer 19 kg gas. Därutöver finns en bensintank på 13,7 liter. I och med att Astra CNG uppfyller svenska miljökrav är modellen skattebefriad i fem år. Dessutom har den även ett lägre förmånsvärde än motsvarande bensinbil vilket lockar tjänstebilsförarna. Gasbilen finns redan nu att beställa i Sverige och kostar från 211 900 kronor. ett genombrott för gasmotorer, även för tyngre lastbilar i fjärrtrafik och för anläggningsfordon. Alla får nu tillgång till den förbättrade körbarheten och förarkomforten med en gasmotor. Vi ser också att den snabbt framväxande gasinfrastrukturen i flera europeiska länder driver på intresset för detta alternativa bränsle, säger Henrik Eng, ansvarig för stadstrafikprodukter på Scania trucks. Med flytande fordonsgas i tanken ska ett semitrailerekipage på 40 ton klara att köra upp till 1 100 kilometer mellan tankningarna, med dubbla gastankar upp till 1 600 kilometer. 10 ENERGIGAS NR 4 2017