Maskinentreprenören 1
FOKUS BRANSCHNYTT www.maskinentreprenoren.se ”Den
typen av mässor ger oss en bättre möjlighet att träffa rätt kunder under mer kontrollerade former.” Sandvik Constructions vd Dinggui Gao apropå att hans företag avstår att ställa ut på Bauma i april, och i stället satsar på regionala och lokala evenemang och mässor. Komatsu tror gruvindustrin stannat ▶ Volvo Truck Center och Swecon samarbetar under bygget av Förbifart Stockholm för att kunna ge bättre service till sina lastbils- och maskinkunder, berättar Christer Söderberg och Hans Börjesson, vd på Swecon respektive Volvo Truck Center. Volvosamarbete på Förbifart Stockholm Swecon och Volvo Truck Center samarbetar så att maskiner och lastbilar kan få service dygnet runt. – Vi ska alltid vara nåbara på servicesiU nder bygget av Förbifart Stockholm ska Swecon och Volvo Truck Center samarbeta så att kunderna kan få service till maskiner och lastbilar dygnet runt. Swecon och Volvo Truck Center har tillsammans närmare 180 servicetekniker och elva verkstäder i Stockholms- och Mälarregionen. Dessutom finns 30 servicebilar. – Vi lovar kunden tillgänglighet dygnet runt, det är oerhört viktigt för att kunna klara deadlines och lönsamhetskrav, säger Per-Erik Lindström, vice president för Volvo CE Hub North. Målet är att det ska vara enkelt för kunden. Under dagtid har Swecons och Volvo Truck Centers kunder sina respektive telefonnummer till kundtjänst. Kvällar, nätter och helger delar de på en bemannad kundtjänst. 10 Maskinentreprenören dan. Nu handlar det om Förbifart Stockholm, men det är dit utvecklingen går rent generellt, säger Christer Söderberg, vd på Swecon. Bakom satsningen ligger att de tre systerföretagen Volvo Lastvagnar, Volvo Construction Equipment och Volvo Financial Services (VFS) konstaterat att Volvos maskiner och lastbilar ofta syns på samma arbetsplatser. Därför har de svenska återförsäljarna Volvo Truck Center och Swecon, tillsammans med VFS, samarbetat i olika projekt. – Förbifart Stockholm är ett gyllene tillfälle att fördjupa vårt samarbete. Vi har många gemensamma kunder, vi finns på samma arbetsplatser och vi har en liknande eftermarknad, säger Jan Willande r, regionchef på Volvo Truck Center i Stockholm. ○ De bolag som de senaste åren levererat stort till gruvindustrin har fått se sin försäljning slå rejält i backen. Det har varit ett smärtsamt fall både för gruventreprenörer och maskinleverantörer. Komatsu ser ännu ingen ljusning. Det var under en presskonferens i Tokyo nyligen som branschpressen fick en chans att intervjua Komtasus koncernchef Tetsuji Ohashi. Och han var tydlig med att han inte hade några indikationer alls på att det vänder uppåt under 2016. Och det är inte mycke t som pekar på att det vänder 2017 heller. Malmpriserna är låga, och det är därför få aktörer som är intresserade av nyinvesteringar. När det gäller stora grävmaskiner och tipptruckar så är nyinvesteringarna ovanligt få. ANNONS VINTERNS AFFÄR! LÄS MER PÅ MASKINIA.SE Foto: Pia Nordlander BÄSTA