Maskinentreprenören 1
TEKNIK REPORTAGET www.maskinentreprenoren.se T on
efter ton av Götaälvsstrandens välkända lera lastas på pråmar och lastbilar för att forslas bort från byggområdet. Bara från torrdockan har 90 000 kubik meter avlägsnats i bilar som rullat dygnet runt till olika tippar och deponier. Totalt schaktas det 280 000 kubikmeter och muddras 210 000 kubikmeter i projektet. Dumprar, enorma kranar, en pålningsrigg och en handfull grävmaskiner samsas med hjullastare, lastbilar och ett par containrar där en dykare just förbereder sig för dagens arbete under ytan i den ännu vattenfyllda torrdockan. Marieholmstunnelns båda landfästen på den södra och norra älvstranden bjuder på ett myller av aktiviteter och ett eldorado för den maskinintresserade. Här byggs två cut-and-cover-tunnlar av företagen Züblin Scandinavia AB och Boskalis Sweden AB i en totalentreprenad med Trafikverket som uppdragsgivare. Entreprenaden är på imponerande dryga 1,5 miljarder kronor och inkluderar utöver de två cut-and-cover-tunnlarna, som ska fungera som nedfarter till tunneln, även själva tunneln och kajer på båda sidor älven. Per Lillskog är arbetsledare för markarbetena på södra stranden. Motsvarande jobb på norra stranden sköts av Clas Lillskog. Alltså brorsan. – Jag började på Züblin några månader före Clas, men jag hade inget med hans anställning att göra, skrattar Per. Det var en ren slump. Nu bygger de bägge bröderna var sin schaktgrop, på var sin sida av älven. Men det måste konstateras att Pers är både större och häftigare. Det är nämligen 56 Maskinentreprenören