Maskinentreprenören 1
TEKNIK JAG OCH MIN MASKIN www.maskinentreprenoren
.se ” Jag älskar helt enkelt Åkerman” När Joakim Thorsson fick tips om var en av Åkermans sista hjulgrävare fanns bestämde han sig direkt för att köpa. Problemet var bara att den inte var till salu. Text: Sofia Barreng Foto: Anna-Lena Lundqvist Hur gick det till när du köpte grävmaskinen? – Jag fick höra via en säljare att det fanns en Åkermangrävare i riktigt gott skick nere i Skåne. Mannen som ägde maskinen hade köpt den ny. Nu var han pensionär och behövde inte maskinen längre, men ville ändå inte sälja. – Så jag började tjata och tjata. Jag såg den för första gången 2014 i augusti, men det dröjde till november innan jag fick köpa den. Varför fick du till slut köpa? – Ägaren var rädd att någon skulle fördärva hans maskin, men när han kollat upp mig litade han på mig. Varför just Åkerman? – Jag älskar helt enkelt Åkerman. Under åren har jag haft 25 Åkermanmaskiner, både hjulare och bandare. Jag dikar till exempel mycket vägar och då passar en större hjulare mycket bra. – Åkerman har en kvalitet och styrka som ingen slår. Allt är överdimensionerat. Nuförtiden måste man gå upp i storlek för att få kapacitet, det behövs inte med en Åkerman. – Eftersom även motorn är överdimensionerad går den 52 Maskinentreprenören Joakim Thorsson ▶ Bor: Bollebygd. ▶ Ålder: 44 år. ▶ Familj: två barn. ▶ Utbildning: Fordonstekniskt gymnasium, alla förarbevis. ▶ Arbetsgivare: Egna företaget Thorssons Schakt AB med tre anställda. ▶ Fritidsintresse: Motocross, kör själv och mekar åt brorsonen. oftast på låga varv och det blir bra ekonomi. Dessutom är hydraulsystemet mycket följsamt och trevligt att arbeta med. Har du gjort några förändringar på maskinen? – Nej, den är helt perfekt. Jag har blästrat och lackat om samt satt på backkamera och lampor samt ny stol. Jag kanske är knäpp, men jag känner mig hemma i maskinen och vill inte ändra för mycket. Vilken årsmodell är det på maskinen? – Den rullade av bandet i Eslöv i mars 1999. Det var den näst sista maskinen innan fabriken lades ner. Har du koll på den sista maskinen? – Nej, men får jag tag på den så kanske den står här i Bollebygd snart! Var du inte rädd för att köpa en så gammal maskin? – Nej, den hade bara gått 15 000 timmar och kan lätt gå lika mycket till. Min förra Åkerman var en 94:a som gått 23 000 timmar utan att jag behövt byta mer än någon packning. – Jag är mycket noga med service, som jag gör återkommande efter 250 timmar. Jag avskyr verkligen oljeläckage. På firman har jag egen verkstad och tvätthall och min far Edgar brukar dessutom hjälpa till. Han är en grym mekaniker, en riktig allkonstnär, och har dessutom mycket stort tålamod och gott om tid. – Blir det problem med något som vi inte klarar av, till exempel större reparationer, anlitar vi Landvetter Motor och Maskin, de ger alltid snabba och god service. Hur kommer det sig att du motivlackat grävaren? – Det gör jag med nästan alla mina maskiner. Maskinisten får vara med och bestämma och det gör att de känner mer för maskinen. Jag är mycket noga med att hålla alla maskiner i gott skick och har till och med tackat nej till jobb i storstan eftersom jag var rädd för skadegörelse. Har du bara Åkerman på firman? – Nej, jag har andra märken också. Nu är det Hitachi och Liebherr som är grävmaskinernas Rolls Royce. ○