Maskinentreprenören 1
TEKNIK REPORTAGET www.maskinentreprenoren.se ▶ Lå
nggrävare med höjbar hytt är perfekt när uppgiften är att gräva på andra sidan en rörspont. ” Tunneln kommer att bli totalt 500 meter lång med tre körfält i varje riktning.” den tätskärm som löper längs älvens stränder för att förhindra översvämning vid extremt högvatten. Fem meter långa spontplankor sänks sakta ner i vattnet med hjälp av en kran. Under tiden drar konstruktionsdykaren James Benfell på sig torrdräkt och får hjälp att stoppa in huvudet i hjälmen. Hans uppgift är att styra sponten till rätt läge när den väl är nere på bottnen. Sikten i vattnet är lika med noll och det krävs en rejäl lampa på hjälmen för att klara uppdraget. Uppe på hammarbandet fladdrar signalflagga A och visar att dykare arbetar i området. En något ovanlig signal på ett bygge. Strax före jul ska en delvis armerad bottenplatta gjutas, sedan ska vattnet pumpas ur och en helt armerad platta gjutas. Då gäller det att vara noga med lutningen eftersom gropen efter att ha tjänat ut som torrdocka kommer att vara nedfart till tunneln. Sedan är det dags att börja konstruera sänktunnelns olika delar. Tunneln kommer att bli totalt 500 meter lång med tre körfält i varje riktning. Själva sänktunneln blir 300 meter lång och kommer att anslutas till de två 100 meter långa cutand-cover-tunnlarna i var ände. Varje element i sänktunneln kommer att vara 100 meter långt och gjutas i fem 62 Maskinentreprenören Marieholmstunneln Arbetet med Marieholmstunneln och dess omgivande trafikplatser är uppdelat på fyra entreprenader som gått till NCC, Skanska/MT Højgaard, Peab och konsortiet Züblin Scandinavia AB och Boskalis Sweden AB. Totalt sysselsätts 600 personer i projektet. Züblin Scandinavia AB och Boskalis Sweden AB bygger tunnel med nedfarter samt 700 meter kaj och sysselsätter för närvarande 100 personer varav 40 på kontoret. På arbetsplatsen finns bland annat fem svenska grävmaskiner, två långgrävare, två stora kranar, en pålningsrigg, två dumprar, två hjullastare, en vält samt ett varierande antal lastbilar. delar som monteras samman. Elementet får då en vikt av imponerande 25 000 ton. Varje element kommer att ta ett halvår att gjuta och det första flottas ut ur dockan hösten 2016, det sista våren 2018. Nästa projekt blir att sänka elementen till älvens botten där en ränna muddrats för att rymma tunneln. Under tunneln ska sand blåsas in så att den ligger på en stadig bädd i leran och över tunneln kommer 1,5 meter berg att placeras. Om fem år, år 2020, ska tunneln öppnas för trafik. Per Lillskog återkommer till hur spännande och lärorikt det är att få vara med om det ovanliga projektet. – Jag tror inte att det görs något liknande någon annanstans i världen just nu. Det här blir verkligen något att berätta för barnbarnen om. ○