Maskinentreprenören 1
www.maskinentreprenoren.se TEKNIK REPORTAGET 1 2
3 ▶ 1. James Benfell förbereder sig inför ännu ett dyk för att guida sponten på rätt plats i botten av bassängen som ska bli torrdocka. ▶ 2. Signalflagga A markerar att dykare är i arbete. ▶ 3. Den ovanliga skopan har använts att gräva ur lera ur tätspontens rör. Schakt med säte i Alingsås. Han ser tydligt hur konjunkturen vänder uppåt i Göteborgstrakten. Efter 45 år i branschen är han van att tyda tecknen. – Det vänder i år, konstaterar han och tutar åt Gösta Eriksson i lastbilen att lasset är fullt. De icke förorenade massorna som schaktas bort från området har kommit till användning för att förbättra miljön på flera platser. De har använts för att täcka över gamla deponier och kommer även att bilda ett så kallat vadarhav, ett tillhåll för sjöfåglar, vid Torsviken på Hisingen. Att gräva en så stor grop som torrdockan med sin längd på 120 meter, en bredd som går från 40 till 60 meter och ett djup på 18 meter, kräver en noggrant planerad arbetsgång. Först har en rad av upp till 39 meter långa rör slagits ner för att fungera som tätspont runt hela gropen. Sedan har massorna schaktats ut i omgångar med hjälp av olika maskiner. En long-reach grävare har tagit första skiktet och sedan har gropen försetts med ett stämp av rör från sida till sida. Pitten, som gropen kallas på glad svengelska, på norra sidan av älven får just nu sina rör inpassade mellan långsidornas gjutna hammarband. Varje rör väger sina modiga 30 ton och kranen som lyfter dem på plats väger hela 230 ton. Adrian Blackedal från underentreprenören Andreas Gustavssons Entreprenad AB berättar om arbetsgången när den stora kranen ska lyfta rören på plats. – Först rullas en markduk ut, därefter har jag fyllt med 0-150 i ett 1,5 meter tjockt lager. Sedan kan kranen rulla fram. Där den står när röret ska på plats har vi dessutom lagt körplåtar eftersom den måste stå nära gropens kant. Ändå trycker den ner så att det blir märken. Adrian var första maskinist på plats på norra sidan av älven. Det var i januari 2014 och de första jobben var att schakta och bygga väg. Han tycker att det är riktigt roligt att få vara med om jätteprojektet. Maskinentreprenören 59