Maskinentreprenören 1
TEKNIK REPORTAGET www.maskinentreprenoren.se ▶ Vä
l förankrad på bottnen av Göta älv kommer den nya tunneln att förbinda nord med syd. schaktgropen på södra sidan av älven som ska fungera som torrdocka när tunnelelementen ska gjutas. – När dockan är färdig kommer den att tömmas på vatten och de hundra meter långa tunnelelementen kommer att gjutas där, berättar Per. Per guidar entusiastiskt runt på sin väldigt speciella arbetsplats. Han morsar glatt på engelska och svenska till höger och vänster. – Jag har nog aldrig varit på en arbetsplats där det råder så god stämning som här, konstaterar han. Till en början var jag lite orolig över hur det skulle gå att kommunicera, eftersom vi har så många personer från flera andra länder här, men det har gått jättebra. Språken är engelska och ett gott humör. Att alla dessutom vet med sig att kollegerna är riktiga experter på det de gör bidrar säkert också till att arbetet går smidigt. Per har ytterligare en förklaring: – Vi har en chef som är duktig på att leda arbetet och dessutom skapa trivsel, det betyder mycket. 58 Maskinentreprenören Västsvenska paketet Trafikverket satsar på en rejäl uppgradering av infrastrukturen i Göteborg genom att förbättra förbindelserna mellan norra och södra stränderna av Göta älv. De tre europavägarna E6, E45 och E20 samt Lundbyleden ska bindas samman med hjälp av en tunnel, Marieholmstunneln, under älven. Totalt kommer Marieholmstunneln att kosta 3,5 miljarder kronor. Till detta kommer en kompletterande järnvägsbro samt att befintliga Götaälvbron ska bytas mot en ny bro, Hisingsbron. Satsningen, som fått namnet Västsvenska paketet, inkluderar även Västlänken, en pendeltågstunnel under centrala Göteborg. På älven, just där tunneln med tiden kommer att placeras, flyter en stadig pråm i väntan på att fyllas med nästa lass lera. Stora delar av massorna har flyttats med hjälp av pråm ut till havet i trakten av Vinga. Där öppnar pråmen helt elegant sin botten och släpper lasten i havet. Området utmed älven har under århundraden varit hem åt lastkajer och industritomter och deras verksamheter har lämnat sina spår. Kontinuerligt mäts därför halter av eventuella föroreningar och de schaktmassor som hamnar på fel sida riktvärdet skiljs undan och fraktas till deponi. Bengt Samuelsson blickar ut genom de regnblöta rutorna på sin bandgrävare. Just idag står sanering på södra älvstranden på hans schema och skopa efter skopa med förorenade massor fyller strax en lastbil med släp. – Uppdraget som underentreprenör åt Züblin är både ett spännande och intressant jobb, tycker han. Bengt driver företaget Samuelssons Illustration: Trafikverket