Tidningen Energi 1
Växlar upp vätgasen Intresset för vätgas har ökat
markant de senaste åren, men i Sverige går utvecklingen alldeles för sakta, menar Vätgas Sveriges verksamhetschef Björn Aronsson. Han ser dock ljusglimtar med industriprojekt som Hybrit och vill se fler storskaliga projekt i landet. TEXT: ANN-SOFIE BORGLUND FOTO: SOFIA SABEL I Björn Aronssons kalender för i år fanns en inplanerad resa till Wuhan i Kina. Där har en av världens största lastbilstillverkare, Dongfeng, sin bas och där finns det ett 20tal tankstationer för vätgas och cirka 1 800 bränslecellsbilar. Någon resa till Wuhan blir det inte den närmaste tiden. Staden har istället för sitt framgångsrika arbete inom vätgas hamnat i världens centrum som startpunkten för coronaviruset. Detta virus påverkar också dagens intervju. Istället för det planerade mötet med en gemensam kopp kaffe på Vätgas Sveriges kontor i centrala Göteborg blir det en Skypeintervju med kaffekoppen bredvid datorskärmen. – Situationen med coronapandemin gör att man hinner reflektera lite mer. Själv funderar jag på hur vi i Sverige kan växla upp arbetet med vätgas och skala upp de satsningar som görs. Det gäller såväl produktion, bränsleceller som energilagring, säger Björn Aronsson. När Björn Aronsson blev verksamhetschef på Vätgas Sverige 2010 hade organisationen precis blivit en permanent plattform för att driva på utvecklingen av vätgas. Björn Aronsson hade då arbetat 18 år inom fordonsbranschen på flera olika bolag, hade haft eget konsultbolag och även jobbat några år på en svensk myndighet. En bra kombination för det nya jobbet. Sedan dess har det hänt mycket inom vätgasområdet och utvecklingen sker framför allt utanför Sveriges gränser. Japan, Sydkorea, Kalifornien och Kina ligger i bräschen vad gäller industriell- och marknadsutveckling, menar Björn Aronsson. – I Sverige har det tagit lång tid för att få till ett demonstrationsprojekt att använda vätgas i lastbilar, samtidigt så har Hyundai sålt 1 600 bränslecellslastbilar till Schweiz. Detta är bara ett exempel på hur snabbt utvecklingen går utanför Sverige. TIDNINGEN ENERGI NR 3 2020 19