BD 1
Välkommen innehåll Charles Mackays bok Extraordin
ary Popular Delusions and the Madness of Crowds publicerades för första gången 1841. Boken behandlar vår mänskliga natur och vår dumhet att följa varandra även om skocken är på väg ut över stupet. Egentligen tar den avstamp i ekonomi och investeringar men själva essensen kan appliceras på många saker. Som exempelvis vad som anses fränt, häftigt, coolt och så vidare at any given moment. De senaste tio åren har vi bland annat sköljts över av en dryckesvåg. Både på gott och ont. Fokus har tack och lov för det mesta legat på kvalitet och hantverk vilket naturligtvis är något som denna publikation lyfter på hatten för. Men alla hantverksprodukter håller såklart inte samma kvalitet. Och vissa trender som rosa gin och hard seltzer är möjligtvis mer populärt än det egentligen borde vara. Det handlar inte riktigt om populära vanföreställningar och massans galenskap men svensken har sedan en tid en vurm för gin, vilket de i och för sig också har på andra ställen, kanske ännu mer, men här är två saker väldigt fördelaktiga för oss. För det första har vi börjat köpa vår egen svenska gin, och för det andra så är denna svenska gin faktiskt väldigt bra. Så bra att nu några utvalda profeter valt att sätta ihop en svensk ginbok som närapå fungerar som ett uppslagsverk om svenska ginproducenter. Vi fångade Jens Josefsson som är huvudförfattare till boken för att fråga hur det kom sig och bad också om ett tjusigt utdrag ur boken i form av ett besök på ett av våra framstående gindestillerier. En annan stark trend som exploderade under senare delen av 2010-talet har varit naturvinshypen. Carl Reinholdzon Belfrage har skrivit artikeln Naturvin är inte hippt längre om just var naturvinshypen står idag. Naturvinet, det mycket välkomna vinet utan skit, har gått hela varvet från hatat till upplockat av hipsters och nu vidare till tvåbarnsmamman på Ica. Carl själv träffades av naturvinets kraft i Köpenhamn under 00-talet. ”Som svensk uppväxt i Systembolagets mörker var detta som att syresättas efter att ha varit instängd i en plastpåse”. Men nu har revolutionen vuxit sig så pass ”svennig” vilket gör att Carl helst inte vill stå bredvid när alla skäggiga hipsters får reda på att deras dryck of choice inte längre är hipp. Carl har nämligen svårt för att ”att se vuxna män i mössa gråta”. Peter Steen-Christensen Nummer 3 2021 Svenskt Gin Boken som djupdyker i det svenska hantverket Chefredaktör Peter Steen-Christensen 070-886 71 01 ps@hkm.se Redaktionell och grafisk produktion Niklas Berglund Abdul Hamid NATURVIN FJÄRE GIN BAR HIMMEL Skribenter och fotografer Amanda Båmstedt Lorenzo Guida Jens Josefsson Niklas Nyman Carl Reinholdzon Belfrage Pär Strömberg Pelle Tamleht Omslagsfoto Svensk negroni, Stockholms Bränneri, från boken Svensk Gin Foto: Lorenzo Guida/ Konceptism Vd Stefan Hallenius sh@hkm.se Vice vd Pelle Tamleht pelle.tamleht@ng.se Commercial Director Mattias Wallin Mattias.wallin@nojesguiden.se 070-913 60 00 Marknad Stockholm Jordache Naran, Marknadsansvarig jordache.naran@ng.se Leopold Ericlid leopold.ericlid@ng.se Matthias Sjödin matthias.sjodin@kingsizemagazine.se Marknad Göteborg Magnus Linnemyr magnus.linnemyr@ng.se Rasmus Winblad rasmus@djungeltrumman.se Marknad Öresund Martin Brolin martin.brolin@ng.se Marknad Örebro Dennis Karlsson dk@hkm.se Distribution distribution@ng.se Periodicitet Sex nummer per år Upplaga 30 000 ex Utgivare NÖJESGUIDEN MEDIA AB magnus.linnemyr@ng.se Annonsering: ng.se/annonsera ISSN: 0284-236X Redaktionen ansvarar ej för insänt icke beställt material. Nöjesguiden Stockholm Slussplan 11 111 30 Stockholm Nöjesguiden Göteborg Kungsgatan 46 411 15 Göteborg Nöjesguiden Öresund Lilla Torg 1 211 34 Malmö Nöjesguiden Media AB (NGM) ingår i HKM Media Group. NGM ger ut tidskrifterna Nöjesguiden, Kingsize Magazine och Djungeltrumman, Totally Stockholm, online och i print. NGM arbetar även med event och kosultation. NÖJESGUIDENS VIN SPRIT ÖL BASTADRYCKER.SE 4 06 Aperitif Vinlådor, granitwhisky och bar himmel. 16 Svensk gin Allt du behöver veta, presenterat i bokform. 20 Fjäre Gin Ett besök på destilleriet i Fjärås. 26 Naturvinshypen Det är inte hippt längre. 30 Drick hemma! Drick överallt, men framförallt hemma.