AMES 1
BORGSLYCKA PROMOTION TEXT & FOTO: MIRJAM LINDAHL
DET DIGITALA MÖTET ETT KOMPLEMENT MED FRAMTIDEN FÖR SIG Anna Borgslycka har skapat en helt unik verksamhet med interaktiva mötesmöjligheter som kompletterar det fysiska mötet. Att se möjligheter och försöka göra saker lite bättre har alltid varit en drivkraft hos Anna Borgslycka. Kanske var det precis det som fick henne att så snabbt ställa om när hennes Borgslycka Promotion drabbades, som så många andra, av pandemin. – Att lägga mig ner och vänta på bättre tider har aldrig varit min grej, skrattar Anna. Jag samlade ihop all min erfarenhet och tillsammans med duktiga samarbets partners blev jag först i Sverige med att anordna en digital mässa på en interaktiv plattform. Anna är uppvuxen i Norrköping och är i grunden mentalskötare. Hon jobbade tidigare inom missbruksvården och psykiatrin, men efter en flytt till Skellefteå kom hon i kontakt med eventbranschen och svängde om helt. – Det var en riktig wow-känsla! Jag blev fast direkt och efter att ha provat olika inriktningar inom event var det en självklarhet för mig att starta eget. Flytten gick hem till Östergötland igen och en utbildning till evenemangsproducent. – 2008 startade jag mitt företag och fick ganska snabbt uppdrag. Bland annat som projektledare för Söderköpings Gästabud, vilket resulterade i ett bra avstamp och ett stort nätverk. 12 I sitt företag hade Anna under några år uppdrag för eventbolaget Mötesfabriken, där hon sedan blev anställd. Men 2019 togs beslutet att starta eget igen – men med en annan inriktning. – Efter att ha jobbat i eventbranschen i nästan 15 år ville jag satsa mer mot marknadsföring och affärsutveckling och med mindre fokus på fysiska event. Att skapa lösningar som hjälper mina kunder framåt – det är vad jag brinner för. Så kom Coronapandemin och drabbade såväl Anna som hennes kunder. – Det var då jag insåg att jag behövde utveckla min egen verksamhet för att också kunna hjälpa mina kunder att fortsätta göra bra affärer. Och så började jag skapa digitala event! Hon berättar om den första mässan, Cyber Kids. – Vi jobbade vi otroligt hårt! På bara några få veckor satte vi all planering, byggde plattformen, sålde in, marknadsförde och genomförde mässan där deltagarna bjöds in till en virtuell kopia av Värmekyrkan i Norrköping! Det var en ny bransch, och det fanns mycket att lära, men vi gjorde det. Som först i Sverige – och det är coolt! Idag ser Anna den digitala plattformen som något mycket mer än bara en plats för mässor. – Ett företagsevent, ett showroom eller en egen plattform att bjuda in till. Möjligheterna är oändliga och jag tror att vi bara sett början. Under året som nu gått har Anna bland annat arrangerat en digital rekryteringsmässa som drog hela 2 300 besökare, och trots att vi nu kan börja återgå till att träffas fysiskt ser många företagare enorma fördelar med digitala event som komplement. – Du kan besöka och medverka på ett digitalt event när som helst och var som helst ifrån. Det är både miljösmart samt tids- och kostnadseffektivt då du slipper resor och hotellnätter. Mässmaterialet är återanvändbart på andra plattformar och med utbildande webinar skapas goodwill och kännedom om ditt företag. Hon poängterar att det digitala formatet dessutom ger både träffsäkerhet och matchning på ett unikt sätt. Och när mötet är interaktivt skapas kontakter i realtid och relationer byggs. – Det finns helt enkelt inga begränsningar! Den 25 – 26 november anordnar hon Business Suit, Östergötlands första digitala B2B-mässa. – Budskapet är ”Mässan för dig som vill skräddarsy din affärskostym!” – där besökarna ska kunna hitta den kompetens de behöver för att utveckla sina verksamheter, säger Anna. Hon loggar in och visar runt på plattformen som denna gång är en snygg företagsbyggnad, neutral för att passa utställare och besökare från hela Östergötland. När man kliver in möts man av en incheckningsdisk, bemannad med personal som hjälper till. Runt omkring rör sig människor. – Vill man gå in i utställningshallen gör man det här, visar Anna och klickar på en hiss som tar oss en våning upp. I montrarna har företagen presentationsfilmer, erbjudanden, nyheter och förstås en montervärd att chatta med om man vill. Hon visar vidare till webinarsalen, som är fylld med åhörare och berättar att hon själv loggar in som besökare under eventen hon arrangerar. Då går hon runt bland utställarna för att förvissa sig om att allt går bra och ger tips och råd så att man som utställare ska känna sig trygg i det nya interaktiva sammanhanget. Att det digitala mötet skulle dö ut med pandemin tror inte Anna. – Det digitala formatet är ett effektivt verktyg. Det ger möjlighet till nätverkande och varma leads! Dessutom är utvecklingsmöjligheterna oändliga. Vill någon till exempel ha sitt event på månen – ja då bygger vi upp det! Den 10 februari 2022 arrangerar Anna återigen digital rekryteringsmässa, en regional plattform där företag kan stärka sitt employer brand och säkra upp sina framtida kompetensbehov och de som söker nytt jobb har möjlighet att träffa sin nästa arbetsgivare. Men först har Anna fokus på den digitala B2B-mässan som äger rum 25–26 november. ® Läs mer om B2B-mässan på b2bsuit.se