AMES 1
KRÖNIKA FOTO: PRESSBILD Elisabeth Wedenberg Advok
at, LL.M. STANDARDAVTAL ALLTID AV GODO? Är standardavtal alltid av godo? Sann min branschtillhörighet skulle jag vilja svara ”nja, det beror på”. Standardavtal framtagna av olika branscher har en fördel av att vara väl anpassade för den generella situationen. Det som dock alltid måste ske är att företagaren, som önskar använda ett standardavtal, gör analysen kring om standardavtalet är anpassat för just hans verksamhet. Att ett företag tillhör den specifika branschen som tagit fram standardavtalet innebär inte att alla företag i den branschen bör använda villkoren. Man behöver således se över vilken typ av verksamhet som standardavtalen riktar sig till, är det exempelvis försäljning av vara eller tjänst? Är det standardiserade varor eller är det utvecklingstunga projekt? När man så äntligen har hittat ett standardavtal som man passar in i behöver man se över om det finns bestämmelser i villkoren som behöver kompletteras för att komma till sin fulla rätt. Det kanske finns en grundstruktur som man uppmuntras att göra avsteg ifrån likt ”såvida inget annat avtalats”. Det behöver också kontrolleras vilken lagstiftning som gäller på området och som kompletterar villkoren alternativt ett konstaterande att ingen kompletterande lagstiftning finns. Kvarstår gör nu, som så ofta, att se till helheten. Var befinner jag mig som företagare i kedjan (tillverkare/leverantör/utförare/osv.) och håller hela kedjan ihop. Det gäller således att se efter så att man inte själv hamnar mellan stolarna ihållandes Svarte Petter när affären är i gång. Ett exempel på det är att man vid avlämnande av garanti inte räknar med leveranstider och hyllförvaring, varpå man i slutänden lämnar en bättre garanti såsom säljare än vad man har täckning för bakåt hos tillverkaren. Slutligen gäller det att se till att villkoren kommer in rätt i processen så att de blir tillämpliga. Exempelvis går det inte att nämna att man har villkor man vill göra gällande på sin faktura, utan villkoren ska hänvisas till i den inledande dokumentationen. Skulle det vara så att man faktiskt inte hittar ett standardavtal som passar in i verksamheten alternativt att man inser att man skulle behöva få göra alltför många avsteg, så är det bättre att skapa sin egen standard, vilket görs genom att en jurist skriver samman villkoren för hur affären ser ut på just ditt företag. Så – ja, standardavtal är bra men det gäller att skapa sig kontroll, att eventuellt anpassa och som alltid – att man inte skriver under något som man inte är insatt i. ® 34