Energigas 1
I korthet Rederier i nytt LNG-avtal Gasleverantör
en Skangas ska l everera flytande naturgas, LNG, som bränsle till tankfartyg inom Gothia tanker alliance. I avtalet ingår såväl befintliga som kommande nya fartyg med LNG-drift. De största svenska rederierna som får fördelar av avtalet är Furetank, Erik Thun och Älvtank som har investerat i sex nya LNG-drivna fartyg samt det befintliga tankfartyget Fure West. Gasum köper hela Skangas Gasum tar över Skangas helt genom att köpa en aktiepost på 30 procent från norska Lyse- koncernen. Affären stärker Gasums position som ledande leverantör av flytande naturgas, LNG, i Norden, enligt bolaget. Biogastvist i Örebro avgjord Biogasbolaget i Örebro kommer att leverera biogas till busstrafiken i Örebro från och med 2020. Det står klart sedan företaget vunnit upphandlingen efter överklagan av tidigare beslut om leverantör. Biogasbolaget är samägt av Karlskoga, Örebro och Kumla kommuner. Fabrik för vätgastankställen En storskalig fabrik för produktion av vätgastankstationer har invigts i danska Herning. Fabriken Nel har kapacitet att bygga 300 vätgastankstationer om året. Grönare tung trafik En femtedel av den flytande fordonsgasen bestod 2017 av biogas. Flytande biogas, LBG 20 % Flytande naturgas, LNG 80 % Källa: SCB Litet tvätteri satsar stort på biogas Även små företag kan spela stor roll för klimatomställningen. Det visar Schlemon Athoraya och hans företag Örebro tvätt när hela verksamheten går över till biogas. Satsningen innebär att företaget varje år ersätter 100 kubikmeter olja och diesel med närproducerad biogas. En av Schlemon Athorayas drivkrafter är att bli en del av den cirkulära ekonomin. – Vi letade febrilt efter ett miljövänligare alternativ till oljan och kom fram till att biogas var det absolut bästa valet. Det går inte att jämföra med exempelvis pellets eller bioolja, som båda kräver nya råvaror som måste odlas och ta mer energi i anspråk. – Biogasen produceras av befintliga matrester som vi ju ändå har så länge vi äter. Två nya gaspannor Biogasen används dels i själva verksamheten, dels för att tanka de egna bilarna. Två gaspannor ersätter den gamla oljepannan för att producera ångan som behövs i tvättprocessen. Att köra bilarna på fordonsgasen är både klimatsmart och ekonomiskt fördelakSchlemon Athorayas biogasdrivna tvätteri i Örebro invigdes i april och har bland annat fått stöd från statliga Klimatklivet. tigt jämfört med att tanka diesel, påpekar Schlemon Athoraya. Tror på ökat intresse Framöver kommer industrier i närheten att kunna ansluta till anläggningen som består av en container med uppgraderad biogas som levereras direkt från Karlskoga energi. Schlemon Athoraya tror att intresset för biogasen kommer att öka. – Jag ser fram emot att fler upptäcker och använder biogas. Våra matrester förmultnar fortare och sprids på åkrarna för att ge näring åt nya grödor, samtidigt som vi får ett fantastiskt miljövänligt bränsle. Första fartyget i trafik för SSAB Luleå Bothnia bulk. I början av oktober anlände det första LNGdrivna bulkfartyget till hamnen i Oxelösund. Fartyget Haaga som ägs av finska ELS shipping kommer att gå i trafik för SSAB med råvaror mellan Luleå, Brahestad och Oxelö sund, skriver Sjöfartstidningen. Snart får det LNGdrivna fartyget sällskap av ytterligare ett, systerfartyget Viiki. De två fartygen kommer att bunkras i Oxelösund. LNGleverantör är tyska Nauticor vars nya bunkerfatyg Kairos ska distribuera marint bränsle till LNGbunkerstationer runt om i 10 ENERGIGAS NR 4 2018 Brahestad Oxelösund Östersjön med start vid årsskiftet. Både ESL Shipping och Oxelösunds hamn deltar i det EUfinansierade projektet Bothnia bulk. Målet är att uppgradera den industriella sjötrafikens miljöprestanda i Östersjön. Oxelösunds hamn planerar dessutom att bygga en LNGterminal som även ska kunna försörja SSAB med flytande naturgas. Gasbranschen vill skapa LBG-kluster Ansökan. Energigas Sverige har ansökt om 200 miljoner kronor från Energimyndigheten. Syftet är att tillsammans med branschen inrätta ett innovationskluster för flytande biogas, LBG, och demonstrera till hörande teknik. Pengarna är en del i regeringens satsning för att skynda på omställningen till fossilfria tunga transporter för vägtrafik och sjöfart. Klustret ska även ge möjlighet till export av kunskap och svensk teknik. Beslut om tilldelning väntas i december.