Energigas 1
Trucklackering. Den flytande biogasen ska använda
s som bränsle för att driva tork- och härdugnar i målerierna. › upp till 25 gigawattimmar flytande biogas per år. Detta är en årsförbrukning med marginal, men en garanti för att kunna säkerställa produktionen, enligt Agneta Ring. Omställningen till biogas ska ske efter semesteruppehållet nästa år. Först ska fabrikens interna gasnät rengöras och därefter ska ledningarna innehålla 100 procent biogas. I samband med detta kommer också en ny gastank att byggas utanför fabriksområdet dit den flytande biogasen transporteras med bil från Linköping. – Tio år är en lång avtalstid, men detta är en stor infrastruktursatsning som inte går att byta på en dag. Det är en långsiktig satsning som gör att vi växlar spår mot att bli helt fossilfria. Större förändringar kräver långsiktighet. Ägarna intresserade Att våga investera i miljönyttan var väl förankrat i företagets ledningsgrupp, både lokalt och internationellt. – Vi har en miljöprofil som vi ska uppfylla, för företaget, regionen och nationen, menar Agneta Ring och berättar att japanska Toyota industries corporation, som äger fabriken i Mjölby, arbetar med att minska utsläppen i hela koncernen. Målet är att ha noll koldioxidutsläpp 2050 och fabriken i Mjölby har haft fria händer att fatta sina egna beslut om hur den ska klara sitt åtagande. Biogassatsningen har dock väckt stor nyfikenhet hos koncernledningen i Japan som därför besökte tillverkningen i Mjölby i oktober. – Vi har märkt ett stort intresse för biogasen. Både från koncernledningen och från andra verkstadsindustrier i regionen som vill titta på vår lösning. Agneta Ring anser att miljöarbetet är en bra investering på flera sätt. Exempelvis stärker 8 ENERGIGAS NR 4 2018 det varumärket, tillsammans med god kvalitet och bra arbetsmiljö, vilket lockar både kunder och kompetent arbetskraft. – Jag ser det som en styrka i vårt rekryteringsarbete. Unga, framgångsrika personer vill jobba på ett företag som har de här frågorna på agendan. Även kunderna förutsätter att vi arbetar med detta. Vi är en stor arbetsgivare i regionen och det är viktigt att vi har en stark hållbarhetsprofil i vårt samarbete med kommun, länsstyrelse, universitet med flera, säger hon. Nästa steg är att se över transporterna till och från fabriken. En intern förstudie ska presenteras våren 2019. Företaget har inga egna lastbilar utan tecknar avtal med speditörer. Det finns i dag planer på att bygga en tankstation för flytande biogas i Mjölby, vilket öppnar möjligheten att använda tunga lastbilar som drivs med flytande biogas. – Det är en möjlighet, men vi vill invänta förstudien innan vi uttalar oss om det. Satsar 80 miljoner På Tekniska verken och Svensk biogas i Linköping är förhoppningarna stora på den nya pro”Affären visar att det finns användare som verkligen vill ställa om, även om priset på biogas är något högre än de fossila alternativen. ” Anna Lövsén, vd för Svensk biogas FOTO: TOYOTA MATERIAL HANDLING duktionsanläggningen, som ska kyla biogasen till flytande form. Investeringskostnaden är cirka 80 miljoner kronor, varav drygt 30 miljoner kronor finansieras med stöd från statliga Klimatklivet som ska minska växthusgasutsläppen. Om allt går som planerat ska anläggningen vara klar om drygt ett år. Kontraktet med Toyota material handling är ett viktigt steg för att synliggöra vilka möjligheter som finns för biogasen inom industrin, menar Svensk biogas vd Anna Lövsén. – Affären visar att det finns användare som verkligen vill ställa om, även om priset på biogas är något högre än de fossila alternativen. Fler industrier i regionen har visat intresse och vi för diskussioner med flera potentiella kunder, säger hon. Politiska satsningar Anna Lövsén har märkt en stor förändring i intresset för biogas det senaste året, särskilt på riksplanet. Politiska satsningar som Klimatklivet och det nya skatte systemet för bilar, är några exempel. Ett annat är den statliga biogas utredningen som ska vara klar i juni nästa år. Efterfrågan på svenskproducerad komprimerad biogas till fordon har dock minskat de senaste åren. Det beror dels på fler elbilar, dels på ökad mängd importerad biogas. – Den stora utmaningen är att få ihop en bärande ekonomi. Om aktörer ska våga satsa på biogas måste det finnas en långsiktighet. Inom transportsektorn står sig biogasen bra prismässigt. Inom industrin är det dock tuffare eftersom det finns billigare energislag. Då är det svårt att komma in med biogasen om det inte finns en slutkund som är beredd att betala för ett hållbarare alternativ, säger Anna Lövsén. LENA LÄNDIN