Kia Story 1
KIA TOTALA MARKNADEN I SVERIGE Hybrid 7 % Bensin
7% Plug-In Hybrid 49% Diesel 13% Mildhybrid 2% Hybrid 9 % Mildhybrid 1 % El 28% El 35% Bensin 25% Kia är ledande i omställningen och med 84 procents andel laddbara bilar, jämfört med 52 procent för marknaden som helhet, visar Kia att målsättningen 100 procent laddbar försäljning från 2024 är nåbar. Plug-In Hybrid 24% BÄST I KLASSEN! Trots oro i världen, höjda räntor och risk för komponentbrist har Kia hittills lyckats sälja flest elbilar och flest laddhybrider. Kia är därmed störst på laddbara bilar av alla bilmärken i Sverige. Det visar färsk statistik. Kias mål att till 2024 enbart sälja elektrifierade bilar kan vara inom räckhåll. KIA I SVERIGE har som målsättning att enbart sälja laddbara bilar år 2024. År 2030 ska försäljningen till 100 procent bestå av rena elbilar. Färsk statistik från Vroom, som bevakar utvecklingen inom bilbranschen, visar att bilmärket behåller sin ledande position i landet. Fram till och med augusti 2022 hade Kia ökat försäljningen av elbilar med 69 procent, jämfört med året innan. Det är modellerna Niro EV och EV6 som står bakom framgångarna. 14 14 Kia är även ledande när det gäller marknaden för laddhybriber med Ceed, Sportage, XCeed, Sorento och Niro bland de tio mest sålda modellerna. Totalt har Kia 23,6 procent av marknaden för laddhybrier. Kia är bäst i klassen i fråga om låga koldioxidutsläpp bland de största varumärkena i Sverige som tillsammans står för nästan 70 procent av nybilsförsäljningen. Kia har ett CO2-utsläpp på 35 g/km, genomsnittet per september i år är 76 g/km. – För Kia i Sverige är det naturligt och viktigt att vara med att driva och leda omställningen i transportsektorn för att så många som möjligt ska kunna köra på el, säger Peter Himmer, vd för Kia Sverige. –Vi ser redan nu att vår målsättning börjar ge effekt, fortsätter han. I början av året var en tredjedel av vår tioåriga vagnpark laddbar. I slutet av året kommer en fjärdedel av den vara det. KIA story 1/2022 KIA story 2/2022