Kia Story 1
ett fordon kommer bakifrån och en parkeringsassis
tent som förarlöst kör in bilen i trånga utrymmen. KIA NIRO EV är verkligen lättkörd. Med några snabba inställningar anpassas bilen efter föraren. Det märks väl på vägen från Arlanda in mot Stockholm. De tre körlägena (eco/normal/sport) som styrs med en knapp på ratten, förändrar bilens karaktär på ett sätt som gör det svårt att tro att det är samma bil. Från det energisnåla och mjuka körläget eco skiljer det bara två tryck med tummen på rattens drive-mode-knapp för att helt nya Niro EV ska släppa loss sina 204 hästkrafter med ett vridmoment på 250 Nm och accelerera med kraft. Med paddlarna vid ratten ställer föraren in önskad kraft i den laddande motorbromsen – allt från frilägesrullning till I-pedal som i princip innebär att mycket av körningen kan göras utan att använda bromspedalen. Enklast är nog att välja autoläget, då anpassar sig bilen efter omgivningen. Det innebär att den har en kraftfull motorbroms/laddning om bilen är omgiven av fordon som den ofta är i stadstrafk, medan den rullar på frihjul på en motorväg när inget fordon finns framför. Vi kör in i en av Stockholms alla tunnlar. I den nya delen av konstmuseet Liljevalchs finns formgivaren Ingegerd Råmans glasbottnar infällda. Helt nya Kia Niro EV smälter fint in färgskalan. Ljuset tänds automatiskt och när vi kommer ut igen visar Tallink Siljas blå färjor att vi är vid Värtahamnen. De två 10,25-tumsskärmarna – en med förarinformation, och en för infotainment och navigering – Restaurang Röda huset på Malmskillnadsgatan nära Sergels Torg har ett formspråk som passar helt nya Kia Niro. KIA story 2/2022 21