Kia Story 1
HETA TIPS FÖR KALLA DAGAR Plötsligt slår kylan ti
ll och då gäller det att ha bilen rustad för säker körning. Börja i god tid, innan Kung Bore strör snö och kyla över våra vägar. TEXT: MARTIN ENGQVIST DÄCKEN Bra däck är en billig livförsäkring. 1 december–31 mars måste du ha vinterdäcken på. Mellan den 1 oktober och 15 april får du ha dubbdäck om det är vinterväglag, övrig tid under året är dubbdäck förbjudna. Gör däckbytet i god tid så att du kan köra tryggt och säkert när halkan kommer. Redan vid 5 plusgrader börjar sommardäcken bli hårda och du får ett betydligt sämre grepp, även när vägbanan är torr. Kolla mönsterdjupet. Enligt lag ska djupet på vinterdäck vara minst 3 millimeter, men man rekommenderar att byta däck redan vid 4–5 millimeter. Även däckets ålder och antalet dubb som är kvar spelar roll för väghållningen. VINDRUTAN På vintern går det åt väldigt mycket mer spolarvätska än under sommaren. Fyll på regelbundet och ha gärna en färdigblandad dunk med dig i bilen. Spolarvätskan ska klara minst 18 minusgrader. Det är viktigt att torkarbladen är fräscha. Ta som regel att ställa upp dem från rutan när du parkerar utomhus. När de ligger mot rutan kan de frysa fast, vilket försämrar gummit som till och med kan gå sönder. BATTERIET Dagens bilar drar mycket ström. Batterierna behöver därför bytas med kortare intervaller än på äldre bilar. Har du ett batteri som är äldre än tre år kan det vara lämpligt att få det kontrollerat. Kör du ofta korta sträckor är det bra att ladda batteriet hemma med jämna mellanrum, då det inte hinner laddas upp helt vid korta körningar. När det är kallt laddas dessutom batteriet snabbare ur. RÄTT SAKER I SKUFFEN Varningstriangel, snöspade, sopborste, isskrapa, startkablar, bogserlina, ficklampa, reflexväst, varma kläder och varm filt bör du ha i bilen ifall du blir stående någonstans längs vägen i mörker och kyla. Ett tips är också att ha en behållare med grus i bilen, det är bra om man har kört fast och hjulen har svårt att få fäste. ELBIL Ett kallt batteri tar längre tid att ladda än ett uppvärmt batteri, därför är det klokt att planera för ett lite längre laddstopp när det är kallt. Parkera om möjligt i varmgarage och använd appen Kia Charge för att förvärma kupén och batteriet innan avfärd. Kör inte slut på batterierna, och ladda så att du har marginal för en högre förbrukning. Beroende på hur kallt det är och hur stort batteri elbilen har kan 15–20 procent vara en bra buffert. Kör på Eco-läge, eller motsvarande, för att få mer räckvidd. Bromsa mjukt och i god tid för att undvika totalstopp, håller du bilen i rullning spar du mycket energi. ANNAT ATT TÄNKA PÅ Kolla kylarvätskan, som består av lika delar vatten och glykol. Den har till uppgift att höja kokpunkten och sänka fryspunkten. Även om det är kallt ute behövs kylarvätskan för att motorn inte ska överhettas. Fyll på vid behov. KIA story 2/2022 37