Kia Story 1
Ett tryck på GT-knappen, och bilens alla 585 häst
krafter börjar arbeta. FAKTA KIA EV6 GT Effekt: 585 hk (430 kW). Varav 367 hästkrafter (270 kW) driver bakhjulen och 218 hästkrafter (160 kW) driver framhjulen. Vridmoment: 740 Newtonmeter (Nm). Förbrukning: 20,6 kWh/100 km. Toppfart: 260 km/h. Laddning: 800 V. Kan ladda upp till 80 procent på ner till 18 minuter. Räckvidd: 424 km. Koldioxidutsläpp: 0. Förarhjälp: Bland annat dubbla välvda 12,3- tumsskärmar, navigationssystem, DAB-radio, Kia Connect, Around View Monitor, kamera med 360- graders-vy, fjärrstyrd parkeringsassistent, head up-display, digitala LED-strålkastare med automatiskt helljus med mera. Säkerhet: Highway Driving Assistent 2.0 (kombination av bland annat adaptiv farthållare, stop-and-go, filhållningsassistans, autobroms vid backning, korsning med fotgängare och cyklistskydd). Dödavinkelvarning kommer som en bild i skärmen i instrumentklustret. Dragvikt: 1 800 kg. Rek. pris från: 819 600 kr. Förmånsvärde: 3 263 kr/mån vid 50 procents marginalskatt. plats för både passagerare och last. Ett platt golv ger ett kupéutrymme som normalt bara hittas i en mellanstor suv, och ett bagageutrymme parat med ett delat, fällbart baksäte som ger plats för både resväskor och golfbagar. Den kan dra ett släp på upp till 1 800 kilo, exempelvis en ganska rejäl husvagn. Den har en räckvidd på 424 kilometer, och 800-voltsladdning laddar batteriet med 10–80 procent på ner till 18 40 minuter – kortare än en kafferast. Genom Ionitys växande laddnätverk kan bilen smidigt laddas i hela Europa. Vi står inne i ett konferensrum på Gotland Ring. Den tidigare tävlingsföraren Alec Arho Havrén, som driver Gotland Ring, har på ett blädderblock ritat hur hårnålskurvan efter startrakan ska tas. Det är en lektion han brukar hålla för företagsgrupper, fotbollslandslag och andra EV6 GT har jämförts med sportbilar som Porsche Taycan och Audi e-tron. nybörjare som kommer för att köra på hans bana. – Man måste åka längre fram i kurvan än man tror innan man svänger, och toucha den inre curbsen först i slutet av kurvan. Annars hamnar man för långt ut i utgången och måste släppa av och därmed tappa fart, instruerar han. NU ÄR JU inte EV6 GT byggd för hård körning, det är ju en familjebil. Men den kan klara ett fartfyllt pass. Vi får se det i verkligheten när bilen KIA story 2/2022