Kia Story 1
Neongröna bromsok nyper runt en bromsskiva med en
diameter på 380 mm. Differentialbromsar hjälper i kurvorna. testas runt banan. In med drive mode, som innebär att antispinn- och antisladdsystem kopplas ur. Bakhjulen sladdar lätt och lämnar små rökpuffar efter sig när vi accelererar ut ur den hårnålskurva vi sett på blädderblocket. Det skapar perfekta bilder som spelas in av en drönare ovanför oss. Tillbaka i depån med bilexperter och Kia-folket drabbas jag av en flashback från 13–14-årsåldern, när jag stod i utkanten av en grupp lite äldre pojkar med moped eller lätt mc. Jag funderar, nu som då, på hur jag ska framställa min hetaste önskan: ”Får jag testa?” Plötsligt sitter jag bakom den tvåekrade ratten med den neongröna GT-knappen till höger. Förtjust och lite förskräckt. Bilen har inte bara 585 hästkrafter. Den har dessutom ett vridmoment som är från sagorna, hela 740 Nm. Jag är ingen banförare och gör mig direkt KIA story 2/2022 lite löjlig när jag av gammal vana blinkar höger när jag kör ut på den tomma banan. Jag tycker att det går fruktansvärt fort direkt, men inser snart att fotografen Simon Hamelius i baksätet är måttligt imponerad av fart och kurvteknik. NÄR JAG EFTER tre varv börjar få upp farten och vågar trampa lite tyngre på gasen börjar jag babblande beskriva hur detta är den snabbaste och kraftfullaste bil jag någonsin rattat. Då kan min passagerare inte hålla sig för skratt. ”Du vet att du kör i eco-läge, va? Hahaha. Tryck på GT-knappen så får du känna på riktig kraft, det är då du släpper loss alla hästkrafterna.” Jag gör som han säger, trycker med tummen på den neongröna knappen längst ner på rattens högra eker. På en kort raka måste jag testa vad som händer vid ett rejält gaspådrag. För den som aldrig accelererat med en bil med 585 hästar och ett vridmoment på 740 Nm kan jag berätta att man trycks tillbaka mot ryggstödet som om man sitter i en centrifug, och tror för en kort tid att snart lyfter bilen från marken. Men, jag ska inte trötta ut läsarna med detaljer från mina små äventyr på Gotland Ring. Låt mig bara konstatera att detta är en bil på en helt annan nivå än jag kört tidigare – både vad gäller kraft och väghållning. Marknadschef Jonas Nilsson vill jämföra den kritikerhyllade Kia EV6 GT med Porsche Taycan och Audi e-tron, snabba sportbilar med supersnabb laddning. Köparna ser han som ”pionjärer”. – Köparna av en Kia EV6 GT är människor som är intresserade av teknik, som är tidigt ute och som gillar modern design. Har man kört en elbil känns andra bilar omoderna. 41