Modern Interiör 1
Senab VIND I SEGLEN FÖR SENAB Senab lever som de
lär. På sitt egna kontor och showroom i Malmö har de genomfört förändringar för att passa verksamhetens arbetssätt samt dagens behov i branschen. Varje möblerad zon har en specifik funktion. Foto: Daniel Karlsson Senab-bolagen har vänt förlust till vinst och tar nu allt fler marknadsandelar. En stor del av framgångsreceptet är bolagets syn på helhetserbjudandet till kund. – Vi arbetar idag med allt från arbetsplatsstrategier och inredning till drift av lokaler – och gärna tillsammans med varumärkesstärkande effekter, säger Senab AB:s vd Mikael Grundén. TexT lars Bergström E fter ett par tuffa år i början av 2010-talet är nu Senab ett av de svenska inredningsföretag som växer snabbast inom privat näringsliv och offentlig sektor. Under de två senaste åren har företagets omsättning ökat med 30–35 procent. För tre år sedan fanns Senab bara i Sveriges tre storstäder – Stockholm, Göteborg och Malmö. Sedan dess har verksamheten expanderat i hög takt. I dag har företaget showroom och kontor i tolv av Sveriges snabbast växande städer. De nya showroomen finns från Malmö i söder till Umeå i norr. Men företaget växer också på den internationella marknaden. I kölvattnet av Volvo Cars och några andra ledande svenska industriföretags satsningar på den kinesiska marknaden, har Senab också öppnat kontor och showroom i Shanghai i Kina. Där jobbar nu sammanlagt 14 anställda. 102 MODERN INTERIÖR PROJEKT 3 2016 – Vi växer med kunden. Finns kunden i en annan stad eller ett annat land så flyttar vi gärna med för att kunna ge bättre service och förstå kundens lokala behov och centrala strategier, säger Mikael Grundén. BREDDAT KUNDERBJUDANDE Under senare år har Senab breddat kunderbjudandet. Det har varit en medveten strategi. Förutom att leverera inredning erbjuder man nu dessutom förstudier inför flytt och organisationsförändringar samt implementering av nya arbetssätt. Senab hjälper även kunden med att ta ett helt driftansvar av kontoret. Det innebär att man tar över kundens servicefunktioner så som bemanning, lokalvård, kaffemaskiner, larm, vaktmästeri och övriga Facility Management-tjänster. – Vi är ett företag som prövar oss fram. Innovation är en del av vårt DNA. Och vi har utvecklat en modell och ett erbjudande som fungerar väl. Vi tror också att den uppskattas av våra kunder, säger Mikael Grundén. STARK ENTREPRENÖRSANDA Ända sedan Senab bildades på Kaptensgatan i Stockholm för lite drygt 40 år sedan har företaget haft en stark entreprenörsanda. Senab gick exempelvis i bräschen för det aktivitetsbaserade kontoret. Företaget var först ut då man byggde om sitt eget kontor och showroom efter det nya konceptet. Men tillväxt i en snabb föränderlig omvärld har medfört att Senab tvingats se över sina processer. Företaget har fortfarande en platt och informell organisation. Men nu finns också en utvecklad struktur med exempelvis Inköps- och HR-funktioner. – Vi har gått från att vara ett entreprenörsdrivet