Modern Interiör 1
Senab bolag till att bli ett företag med en mer p
rofessionell struktur. Det har varit nödvändigt för att klara en framtida tillväxt, säger Mikael Grundén. LIKARTAT ARBETSSÄTT Mikael säger att Senab alltid har haft mycket engagerade medarbetare. Men baksidan med ett starkt engagemang kan vara att alla gör på sitt sätt. – Därför pågår sedan ett och ett halvt år ett stort arbete för att effektivisera våra arbetsprocesser och jobba på ett mer likartat sätt. Men naturligtvis med bibehållet engagemang och kunden i fokus. Senabs målbild är nu att åter bli marknadsledande inom kontor, mötesplatser, hotell och restaurang – precis som man var på 1990-talet och en bit in på 2000-talet. Men att vara marknadsledare behöver dock inte nödvändigtvis innebära att man har den högsta omsättningen. Det handlar istället om att ligga i täten för att utveckla branschen – och om att vara det bästa och mest innovativa företaget ur kundens synvinkel, menar Mikael Grundén. – Vi eftersträvar också att bli marknadens mest attraktiva arbetsplats. De är så vi kan rekrytera de bästa medarbetarna för att växa på sikt. u Mikael Grundén, vd, Senab. 6 TRENDER INOM KONTORSINREDNING • Företagens behov av att anpassa sig till kortare konjunkturcykler kräver större flexibilitet på kontorsmarknaden. Fastighetsägarna måste bereda sig på kortare kontraktstider än de fem–sju år som är standard idag. Kanske kommer det istället att handla om ett–tre år med möjligheter till förändring i snabb takt. • Det blir vanligare att leasa ett möblerat kontor där även driften ingår. Detta på grund av de snabba rörelserna på marknaden. • Det blir allt viktigare att uttrycka företagets mål, visioner och varumärke i inredningen. • Aktivitetsbaserade kontor – med en mångfald av arbetsmiljöer för olika behov – slår igenom i stor skala. En av de viktigaste drivkrafterna är digitaliseringen. • Överhuvudtaget blir tekniken allt viktigare, inte minst för att vi i ett hållbart samhälle måste minska resandet. Antalet virtuella möten – men även traditionella – blir allt fler. Och kraven på effektiva möten ökar. Det gör också kraven på att snabbt kunna koppla upp sig var som helst på kontoret. • De neutrala och nedtonade arbetsplatsmöblerna i vitt och svart försvinner. På nytt kommer vi att få se arbetsmöbler i olika träslag med funktionell design. Men det är kanske mer en förhoppning från designbranschen, enligt Mikael. Senabs kund Swedbank använder ett aktivitetsbaserat arbetssätt på sitt huvudkontor i Sundbyberg. Foto: Björn Lofterund Senab växer med sina kunder, bland annat med etableringen i Shanghai för att kunna serva Volvo Cars. Foto Devis Bionaz FAKTA – SENAB Det ursprungliga namnet var sveriges inreDningsaktiebolag och företaget skulle egentligen heta sinab, men eftersom namnet var upptaget fick Det bli senab. seDan 2008 ingår senab-bolagen i eDsbynsenab-koncernen. tillsammans meD eDsbyverken ab och senab eikelanD i norge är koncernen en av europas större aktörer. kunDerna finns företräDesvis inom Det privata näringslivet. men även stat och kommun är stora uppDragsgivare. senab har blanD annat några av sveriges största bank-, bil- och telekomföretag som kunDer. MODERN INTERIÖR PROJEKT 3 2016 103