Modern Interiör 1
Sanna Gripner och Märta Hägglund, Form, Beckmans.
Med examensprojektet Park för offentlig inomhusmiljö vill man ta vara på känslan från uterummet. Möbelkonceptet med den filtklädda parksoffan hade tagits fram i samarbete med Materia. Aron Lidström, Form, Beckmans, hade skapat Den rullande designbyrån, ett roligt experiment för att hitta nya sätt att arbeta som designer. Aron vill med design inspirera till förändring av brukarnas behov. n del arbeten bottnade i personlig uppväxt och upplevelser. Några berättade en historia från barndomen eller från en trakt man älskade. Här fanns fantasin med liksom mycken lekfullhet och humoristiska idéer. E Återblickar Salominka på Beckmans var en sådan historia från barndomen. Vera Panichewskaja hade skapat en halmfärgad dagbädd med en rolig hylla och återknutit till moderns undervisning i Fåtöljen var Camilla Sjögrens gesällprov i Möbeltapetsering, Malmstens. Traditionella tekniker som resårhus, tagelstoppning samt fjäder och dun i plymån hade använts. Tyget är Jenny från Lauritzons. Sammetskedern Harald från Kvadrat framhäver de runda formerna. foto malmstens Vitebsk, i en hantverkstradition liknande halmintarsia. Roliga var Mollie Albertssons lampor på Konstfack. De föreställde djur som på olika sätt bar lampor – i munnen, som öron med mera. Det var barndomens figuriner som vuxit och kommit till liv, i glada färger och en lekfull design. Ett exempel är det blå rådjuret som bär lampan i sin mun. Katja Beckman visade på Konstfack en intressant matta som var resultat av experiment med form och struktur. Den visade enligt Katja olika känslor, men kunde också vara en tolkning av ett länge betraktat fotografi som frusit till strukturer. Själv associerade jag till naturens rika växtlighet och vatten, kanske rentav till Monets näckrosdammar. Fantasin flödar Riktig kul var Den rullande designbyrån av Aron Lidström på Beckmans, ett experiment för att hitta nya sätt att nå, inspirera och förändra brukarens behov. På Konstfack förvånade den jättelika, virkade Människofällan av Evelina Kollberg. Den interaktiva skulpturen var nästan absurd i sin volym. Lekfull, naivistisk men också obehaglig. Så många timmars virkning! ➛ MODERN INTERIÖR 3 2016 57