Energigas 1
I korthet Stororder på sopbilar Scania har fått e
n stororder på 200 renhållningsfordon till Italien. Avtalet omfattar 100 lastbilar som ska drivas med naturgas (CNG) och 100 dieseldrivna lastbilar. Lastbilarna levereras till Amsa, en stor italiensk avfallshanteringskoncern i Milano. Mer biogas i Uppsala En ny reningsanläggning för biogas söder om Uppsala ökar stadens biogasproduktion med 40 procent. Biogasen ska användas som drivmedel till stadens bilar och bussar och produceras till stor del från mat- och slaktavfall i närområdet. Den nya anläggningen har kostat 25 miljoner kronor att bygga. Biogasprojekt i norr Fyra norrländska kommuner och fl era andra aktörer går samman i ett biogasprojekt för att förbättra biogastillgängligheten i norra Sverige, skriver ATL. Målet är att etablera fl er gastankställen för att få i gång en regional biogasproduktion. Mack för fl ytande metan En ny tankstation för fl ytande fordonsgas ska stå klar i Helsingborg i september. Den byggs intill E6:an och det ska gå att tanka både gasformig och fl ytande fordonsgas. Öresundskraft står bakom tankstationen. Här produceras biogasen Biogasproduktion i Sverige 2012 Industrigasanläggningar 8% Deponier* 16 % Gårdsbiogas 3% Avloppsreningsverk 41 % Samrötningsanläggning 32 % *soptippar Källa: Energigas Sverige Stockholm ökar biogasproduktionen Produktionen av biogas från avloppsslam och matavfall i Stockholm ska fördubblas. Stockholm investerar sex miljarder kronor i ny avloppsrening och bygger ut Henriksdals reningsverk. Bland annat ska en 15 kilometer lång tunnel byggas under Mälaren så att Henriksdal ska kunna ta hand om avloppsvatten från stadens andra reningsverk i Bromma när det stängs. När arbetet är klart 2018–2019 kommer Henriksdalsverket Superbuss med gas i tanken Malmö. Den första ”superbussen” med gas- och elhybridteknik rullar nu på Malmös gator. Ytterligare 14 stycken 24- metersbussar ska levereras och sättas i trafi k till sommaren. Malmöexpressen, som den nya bussen kallas, ska trafi kera linje 5, som får en ny rutt från Västra Hamnen till Stenkällan. De långa gasbussarna är på många sätt mer lika spårvagnar än bussar. att kunna rena vatten från 1,6 miljoner människor och därmed fördubbla biogasproduktionen. Mer matavfall ska samlas in Men tillskottet av biogas kommer inte bara från avloppsvatten. Stockholm satsar också 250 miljoner kronor för att öka insamlingen av matavfall med 50 procent. Scandinavian Biogas, som sköter uppgraderingen av gasen i Henriksdal, har ännu ett projekt på gång som förbättrar tillgången på biogas i regionen. På SRV:s återvinningsanläggning Sofi elund i Huddinge ska bolagets fem ägarkommuner, Botkyrka, Haninge, Huddinge, Nynäshamn och Salem börja samla in hushållens matavfall i stor skala. Scandinavian Biogas ska sköta rötningen och uppgraderingen till fordonsgas. – Vi räknar med att vara i drift under 2015 och kunna producera 8 miljoner normalkubikmeter biogas om året. Lika mycket som vi i dag får fram i Henriksdal, säger Michael Olausson, vice vd på Scandinavian Biogas. De nya gasbussarna i Malmö är 24 meter långa. Gamla gasbilstankar måste ses över Transportstyrelsen. Gamla gasbilar som registrerats före 2002 måste nu byta gastank eller ta bort gasdriften. Från och med 2002 är den maximala livslängden på gastanken 20 år enligt tanktillverkarna. Före 2002 sattes den maximala livslängden till 15 år. Därför kan de första gasbilarna nu ha gastankar som är för gamla eller snart blir det. Transportstyrelsen skickar nu ut information till ägare av äldre person bilar, lastbilar och bussar som drivs med fordonsgas. Biogas Brålanda gick i bräschen Lagändring. Nu är det tillåtet att använda slakterirester som gödselmedel i ekologisk växtodling i hela EU. Lagändringen trädde i kraft den 11 april och innebär ökad potential för Europas biogasproduktion. Till grund för lagändringen ligger ett brev till jordbruksministern från lantbrukare i projektet Biogas Brålanda som skrevs fyra år tidigare. De ville få möjlighet att använda slakteriavfall i sin biogasproduktion. Biogas Brålanda är i dag ett samarbete mellan fl era bolag som producerar biogas till fordon och värme i Dalsland. 16 ENERGIGAS NR 2 2014 Miljövänligaste fordonsfl ottan Stockholms stad. Sveriges miljövänligaste och säkraste fordonsfl otta fi nns i Stockholms stad. Det visar en granskning av Sveriges kommuners och landstings fordonsparker som Miljöfordon syd och företaget Bisnode gjort för femte året i rad. Bland landstingen är det Region Skåne som ligger i topp. Undersökningen visar tydligt att det är satsning på gas- och elfordon som krävs för toppplaceringar i 2013 års Miljöfordonsdiagnos.