Energigas 1
I korthet Bilfraktfartyg på LNG Världens två förs
ta bilfraktfartyg med LNG-drift ska byggas i Kina. Bakom bygget står United European Car Carriers (UECC), som bland annat ägs av svenska Wallenius Lines, skriver Sjöfartstidningen. Bilfartygen, som är byggda för att kunna gå i Östersjön året om, ska ha utrymme för 3 800 bilar på däck. Leverans beräknas i slutet av 2016. Planer på ny gasledning Göteborg Energi vill koppla ihop sitt eget gasnät med naturgasledningen som går genom Mölndal. För att koppla ihop de båda gasnäten krävs en 1,3 kilometer ny ledning, skriver Mölndalsposten. Göteborg Energis gasnät når redan Mölndal, men det fi nns ingen koppling till naturgasledningen. Mest i Mellanöstern Fördelningen av naturgastillgångar i världen 2012. Nordamerika 6% Asien Afrika 8% 8 % Europa/ Euroasien 31 % Källa: Statistical review of world energy Mellanöstern 43 % Syd- och Centralamerika 4% Lastfartyg byggs för LNG-drift Lidköping. Thunbolaget i Lidköping har beställt vad som kan vara världens första torrlastfartyg med LNG-drift, skriver Sjöfartstidningen. Fartyget ska levereras i augusti 2015 och utrustas med en dual fuel-motor som gör det möjligt att driva fartyget med både LNG och marin gasolja. Fartyget byggs av Ferus Smit i Holland. Thunbolaget har redan beviljats runt en miljon euro från EU som täcker en del av investeringen. År 2015 införs nya och hårdare regler för utsläpp av framför allt svavel från fartyg i Östersjön. I dag fi nns det 48 LNG-drivna fartyg i drift i världen enligt klassningssällskapet DNV GL:s senaste sammanställning. De allra fl esta fartygen fi nns i Nordeuropa varav Norge dominerar listan. Finland första LNG-terminal byggs i Björneborg Det blir djuphamnen Tahkoluoto utanför Björneborg som får Finlands första importterminal för fl ytande naturgas (LNG). Enligt energibolaget Gasum kommer den nya terminalen ha en kapacitet för 30 000 kubikmeter LNG. Tanken är att terminalen ska betjäna hela kuststräckan mellan Hangö och Karleby. Slutgiltigt beslut om investeringen har inte tagits ännu men Gasum har ansökt om investeringsstöd från arbets- och näringsministeriet. Målsättningen är att terminalen ska stå klar hösten 2016. I ett pressmeddelande betonar Gasum att man inte helt har övergett sina tidigare planer på en LNG-terminal i Åbo. Förseningar i tidtbellen innebar dock att man valde att bygga den första terminalen i Björneborg i stället. Även utredningarna för en gemensam fi nsk-estnisk LNGterminal vid Finska viken fortsätter. Dessutom utreds möjligheten att bygga en gasledning mellan länderna. Finska Gasum köper norska Skangass Storaffär. Finska Gasum köper Arbetet med att designa det nya LNG-drivna torrlastfartyget pågår. 51 procent av norska Skangass distributionsnät för LNG. Köpet är ett led i Gasums strategi för att öka utbudet av fl ytande naturgas ( LNG ) i Finland . Det gemensamma bolaget Skangass A/S kommer att få en stark position på den växande nordiska LNG-marknaden . I det nya bolaget ingår Øraterminalen i Norge, den svenska terminalen i Lysekil som är under uppbyggnad, och den planerade terminalen i Gävle. Även produktionsanläggningen i fi nska Borgå och en planerad LNG-terminal ingår i det nya bolaget liksom två inhyrda LNG-transportfartyg och 20 lastbilar för LNG-transporter, skriver Sjöfartstidningen. Stationära gasvarnare Bärbara gasvarnare Med vårt breda sortiment av gaslarm från Honeywell kan vi erbjuda ett komplett skydd vid risker förknippade med explosiva eller giftiga gaser och syrebrist. Vi har i mer än 40 år levererat gasvarnare till den svenska marknaden. Instrumenten lämpar sig väl för de tuffa miljöer som ofta förekommer inom industrin, tack vare sin robusta konstruktion och sitt enkla handhavande. Afriso Ema AB • Kilvägen 2, 232 37 Arlöv • Tel: 040-92 20 50 • www.afriso.se 22 ENERGIGAS NR 2 2014 Vi kan gas!