Fritidsmagasinet Caravan 1
Fritidsmagasinet Caravan Sida 2
Fritidsmagasinet Caravan Innehåll
Fritidsmagasinet Caravan Ordföranden
Fritidsmagasinet Caravan Sida 5
Fritidsmagasinet Caravan Insändare
Fritidsmagasinet Caravan Sida 7
Fritidsmagasinet Caravan Smått & gott
Fritidsmagasinet Caravan Sida 9
Fritidsmagasinet Caravan Sida 10 SMÅT T & GOT T Bo
sch gör elcykel I samarbete med den amerikanska cykeltillverkaren Cannondale har det tyska teknikföretaget Bosch gett sig in på cykelmarknaden. Tillsammans har de båda företagen tagit fram en ny typ av elcyklar. Finessen ligger i att det är först när cyklisten börjar trampa som den elektriska drivenheten lägger till motorkraft – ungefär som en turbo i en bilmotor. Hur mycket kraft som adderas beror dels på förarens förinställda önskan om assistans, dels på terrängen. Användaren får exempelvis mer hjälp i en uppförsbacke än på plan mark i hastigheter upp till 25 kilometer i timmen. Den som vill åka fortare måste trampa för egen maskin. Det beror på villkoren för att klassa ett fordon som cykel och fri från krav på körkort, registreringsplåt, hjälm och försäkring. Motorn drivs av ett kraftfullt Lithium-jonbatteri som gör det möjligt att åka upp till 80 kilometer på bara en laddning. Musik fram och film där bak DAGS ATT UPPGRADERA ljudsystemet i bilen, husvagnen eller husbilen? Pioneer AVH-3200DVD är mycket mer än en traditionell bilradio. Den fungerar naturligtvis för att lyssna på nyheter och musik, men hanterar också fi lm och annan kommunikationsteknik. Via DVDn och den inbyggda kortplatsen kan Pioneer AVH-3200DVD spela upp nästan alla kommersiellt tillgängliga format, inklusive DivX-video och DVD. På frontpanelen fi nns både USB-port och Aux-ingång så det är enkelt att ansluta iPod, iPhone eller andra enheter för uppspelning av ljud och video. På frontpanelen fi nns också en SD-kortplats. Funktionen Dual Zone gör att de som sitter fram exempelvis kan lyssna på musik samtidigt som passagerarna bak kan titta på fi lm på extra skärmar, anslutna till AVH-3200DVD. Den antirefl exbehandlade tryckkänsliga 5,8-tumsskärmen ger dig snabb och enkel tillgång till de funktioner du behöver. AVH-3200DVD har en 8-bands grafi sk equalizer för att optimera ljudet efter akustiken i bilen och 3 RCA-utgångar för extra förstärkare, högtalare och subwoofers. Det går dessutom att komplettera systemet med en GPS: tillvalet AVIC-F220 består av ett navigationssystem som täcker hela Europa. Demobil kör med navmotor I FRAMTIDEN SITTER MOTORN mitt i hjulnavet. Enligt forskare vid tyska Fraunhofer fi nns det stora fördelar med att montera motorer och annan teknik integrerade i hjulen på elfordon. I år har Fraunhofer visat Frecc0 (Fraunhofer E-Concept Car Type 0), en kompakt elbil som demonstrerar hur tekniken fungerar och vad den kan betyda för framtidens elbilar. En tydlig fördelarna är att hela motorutrymmet i bilen inte behövs längre. Det gör bilen lättare och kompaktare, men kan också användas för andra ändamål. Med motorn direkt vid drivhjulet försvinner också behoven av drivaxlar och växellåda. Det spar också vikt, men framför allt minskar behoven av underhåll dramatiskt. Fraunhofer räknar med att fl era biltillverkare redan nästa år kan använda Frecc0 för att Zirkona greppar tekniken Allt fl er vill ha all vardagsteknik tillgänglig också i bilen. Det gäller professionella användare av till exempel fordonsdatorer och handdatorer, men också de som vill ha datorn eller TVn med sig i bilen. Zirkona Joiner System innehåller en serie smarta monteringsfästen som ursprungligen konstruerats för det mobila kontoret. Tekniken bygger på en fl exibel och unik kulled som gör monteringen mycket enkel att anpassa till förarmiljön. Produkterna är vibrationstestade för att klara tuff arbetsmiljön i alla typer av fordon, men dessutom lätta att montera, enligt KG Knutsson AB som introducerar Zirkona på den svenska marknaden. testa nya komponenter. Principen med navmotorer är absolut inte ny. Redan vid världsutställningen i Paris år 100 visade Ferdinand Porsche en bil med navmotorer. Den väsentliga skillnaden är att dagens teknik gör det möjligt att integrera alla väsentliga elektriska och elektroniska komponenter i motorn. Tre gånger större risk för unga bilägare YNGRE BILFÖRARE ÄR en riskfaktor i trafi ken. En sammanställning över antalet skador som försäkringsbolaget If tagit fram visar stora skillnader mellan olika åldersgrupper. Bilförare under 25 år löper tre gånger större risk att drabbas av en trafi kskada än bilförare över 55 år. För nivån på trafi kförsäkringen är skaderisken av stor betydelse. Lägre risk innebär billigare trafi kförsäkring. Äldre bilförare har i allmänhet också större självinsikt i trafi ken. De överskattar inte den egna förmågan i samma utsträckning som yngre trafi kanter. I en undersökning som If låtit göra svarar 4 av 10 bilförare över 45 år att de är tveksamma om de skulle klara körkortsprovet idag. Bland bilförare under 30 år uppger bara två av tio att de känner motsvarande osäkerhet. – Det kan verka lite märkligt att de som själva anser sig ha bäst kunskap råkar ut för fl est olyckor. Våra siffror visar att i trafi ken räcker det inte med kunskap, det behövs också erfarenhet och insikt om den egna förmågan för att minska olycksrisken, säger Dan Falconer. Laddare som inte stör DET ÄR INTE OVANLIGT att avancerade, moderna batteriladdare känns störande. De kan behöva fl äktkylning för att ge maximal effekt och ljudet kan bli irriterande när laddaren är monterad i till exempel en husvagn. LEAB chAmp batteriladdare 12 V/30 A är en kompakt och fl exibel laddare. Tack vare sensorer arbetar laddaren med temperaturkompensering. Inbyggda övervaknings- system gör laddningen säker även om batteriet är fel-aktigt. Laddaren är dessutom utrustad med utgång för styrning av exempelvis fjällomkoppling. LEAB chAmp väger 2 kg och har måtten 252×168×67 mm. Nödvändiga kablar ingår. 10 FRITIDSMAGASINET CARAVAN 4 2010
Fritidsmagasinet Caravan Sida 11
Fritidsmagasinet Caravan Elmia
Fritidsmagasinet Caravan Sida 13
Fritidsmagasinet Caravan Sida 14
Fritidsmagasinet Caravan Sida 15
Fritidsmagasinet Caravan Sida 16
Fritidsmagasinet Caravan Sida 17
Fritidsmagasinet Caravan Sida 18
Fritidsmagasinet Caravan Sida 19
Fritidsmagasinet Caravan Teknik & camping
Fritidsmagasinet Caravan Sida 21
Fritidsmagasinet Caravan Thermogardin
Fritidsmagasinet Caravan Sida 23
Fritidsmagasinet Caravan Gasol
Fritidsmagasinet Caravan Sida 25
Fritidsmagasinet Caravan Kärringkånk
Fritidsmagasinet Caravan Sida 27
Fritidsmagasinet Caravan Huseby
Fritidsmagasinet Caravan Sida 29
Fritidsmagasinet Caravan Sida 30
Fritidsmagasinet Caravan Sida 31
Fritidsmagasinet Caravan Sida 32
Fritidsmagasinet Caravan Sida 33
Fritidsmagasinet Caravan Kurrebo trädgård
Fritidsmagasinet Caravan Sida 35
Fritidsmagasinet Caravan Östgöta Camping
Fritidsmagasinet Caravan Sida 37
Fritidsmagasinet Caravan Caravancampingen
Fritidsmagasinet Caravan Sida 39
Fritidsmagasinet Caravan Medlemsporträttet
Fritidsmagasinet Caravan Sida 41
Fritidsmagasinet Caravan Mötesplats/Familjeträffen
Fritidsmagasinet Caravan Sida 43
Fritidsmagasinet Caravan Sida 44
Fritidsmagasinet Caravan Sida 45
Fritidsmagasinet Caravan Mötesplats/NCT
Fritidsmagasinet Caravan Sida 47
Fritidsmagasinet Caravan Sida 48
Fritidsmagasinet Caravan Sida 49
Fritidsmagasinet Caravan Golfrutan
Fritidsmagasinet Caravan Sida 51
Fritidsmagasinet Caravan Ställplats
Fritidsmagasinet Caravan Till salu
Fritidsmagasinet Caravan Dina förmåner
Fritidsmagasinet Caravan Sida 55
Fritidsmagasinet Caravan Från sektionerna
Fritidsmagasinet Caravan Sida 57
Fritidsmagasinet Caravan Träfflista
Fritidsmagasinet Caravan Sida 59
Fritidsmagasinet Caravan Knep & knåp
Fritidsmagasinet Caravan Krysset
Fritidsmagasinet Caravan Caravanshop
Fritidsmagasinet Caravan Sida 63
Fritidsmagasinet Caravan Branschguide
Fritidsmagasinet Caravan Sida 65
Fritidsmagasinet Caravan Krönika
Fritidsmagasinet Caravan Sida 67
Fritidsmagasinet Caravan Sida 68