Fritidsmagasinet Caravan 1
Fritidsmagasinet Caravan Sida 2
Fritidsmagasinet Caravan Innehåll
Fritidsmagasinet Caravan Ordföranden
Fritidsmagasinet Caravan Sida 5
Fritidsmagasinet Caravan Insändare
Fritidsmagasinet Caravan Sida 7
Fritidsmagasinet Caravan Smått & gott SMÅT T & GOT
T Ny jättefärja Göteborg–Kiel Extratält tar hand om prylarna Blir det trångt i förtältet? Nu fi nns möjligheten att använda ett separat tält för att förvara t ex barnens leksaker, cyklarna eller motorcykeln. Ventura Space II är lätt att packa ner och ta med även på resan. Förrådstältet fungerar lika bra på campingplatsen som hemma på tomten som garage för gräsklippare och andra prylar. Tältet tillverkas av Polyester/PVC, väger cirka 21 kg och har markmåtten 150×220 cm. I HÖST BÖRJAR Stena Line trafi kera linjen Göteborg–Kiel med nya jättefärjan Stena Germanica. Det nya fartyget ersätter två fartyg: Den tar lika många passagerare och bilar som en ordinarie färja plus ett fraktfartyg. Stena Germanica är nordens största färja, men räknas också till världens största med sina 240 meter på längden och 29 meter på bredden. Fartygets storlek gör att det krävs specialteknik för att vända den i Göteborgs hamn. Nya Stena Germanica rymmer lika många passagerare och bilar som en ordinarie färja plus ett fraktfartyg. Kapaciteten innebär bland annat att det går att lasta 220 lastbilar eller nästan 1 000 bilar per resa. Tyska Movera satsar i Sverige Tydligare vilt med patenterad lins Det fi nns många glasögon som använder linser med olika färg för att underlätta för bilförare. Det handlar framför allt om att öka säkerheten vid dålig sikt genom att förstärka kontrasterna i det vi ser. Roxor har utvecklat patenterade glasögon med en speciell lins som är framtagen för att minska blänk och mildra ögontrötthet samtidigt som den ökar kontrasten. Linsen dämpar överfl ödet av grönt ljus i naturen och framhäver istället linjer i vägen och vägmärken. När det gröna dämpas framträder till exempel vilda djur tydligare. Roxorlinsen underlättar även när det är mulet ute eftersom kontrasten höjs. Vid regn reducerar linsen den blanka ytan på varje enskild vatten droppe vilket är vilsamt för ögat. Linsen sluter tätt mot ansiktet för att ge ett obrutet synfält. Pris från cirka 1 300 kr och säljs bland annat genom optiker och sporthandlare. Movera GmbH är en av Europas giganter inom utrustning för camping och fritid. Sedan i sommar fi nns företaget i Sverige, vilket i förlängningen innebär fl er produkter att välja bland för landets husbils- och husvagnsägare. Svenska Movera får huvudkon- Peter Loob blir ansvarig för försäljningen av Moveras produkter på den svenska marknaden. tor i Vadstena, under ledning av Peter Loob. – Moveras etablering innebär inte bara ett bredare utbud än tidigare, på sikt betyder det säkert också en bättre prisbild för konsumenterna, säger Peter Loob. Moveras sortiment omfattar allt som behövs för husbils- och husvagnslivet. Markiser, isolermattor, för varingsboxar, satellitsystem… Företaget hör till Hymer-gruppen, som är Europas största tillverkare av husvagnar och husbilar. Varje år ger Movera ut en egen katalog på nästan 500 sidor. Dessutom producerar man särskilda märkeskataloger för Hymer, Dethleffs, Bürstner och LMC husvagnar och husbilar. I Sverige kommer produkterna att att nå kunderna å lite annorlunda vägar. – Vi kommer att använda oss av nya kanaler för att göra Moveras tillbehör mer lättillgängliga. Vilka vill jag inte avslöja ännu, men jag tror att kunderna kommer att bli mycket nöjda, säger Peter. 8 FRITIDSMAGASINET CARAVAN 4 2010 Björnvarning på E 45 I SLUTET AV augusti började björnjakten, från Värmland och norrut i Sverige. Den svenska björnstammen ökar och sprider sig. Idag fi nns det över 3000 björnar i landet. Totalt får björnjägarna den här gången fälla 288 djur – 45 fl er än i fjol. Att björnstammen ökar märks på fl era sätt. I de björntäta trakterna i nordöstra Dalarna är de stora djuren till och med ett trafi kproblem. På försommaren krockade en bilist med en björn på Europaväg 45, så det fi nns fog för de nya varningsskyltar som sitter både norr och söder om Noppikoski. Väg E 45, den så kallade inlandsvägen går långa sträckor genom björnrike och skyltarna är uppsatt på platser där det är relativt vanligt att djuren korsar vägen. Området har länge haft en stor björnstam, men i och med att både trafi ken och björnarna ökar blir risken större att råka ut för ett obehagligt björnmöte. Foto: Bill-Arne Andersson Det här är den största satsningen något färjerederi någonsin gjort på trafi ken i Göteborg. Man räknar med att få passagerare både bland dem som reser med bil till och från kontinenten och de ta en kryssning som ett avbrott i vardagen. För fraktkunder och industrin i Västsverige betyder investeringen en förstärkning av linjens roll som en daglig länk mellan Göteborg och Europa, enligt Stena Line. Färjan använder ny teknik, t ex katalytisk avgasrening, och körs med eco-driving för minskad bränsleförbrukning och drivs av el när fartyget ligger vid kaj. Stena Line räknar med att spara ungefär 50 miljoner kronor i bränslekostnader per år med den nya jättefärjan. Totalt fi nns 495 hytter i 24 olika kategorier där gästen själv väljer standard som motsvarar tre-, fyra-, eller femstjärnigt hotell. SMÅT T & GOT T Ny jättefärja Göteborg–Kiel Extratält tar hand om prylarna Blir det trångt i förtältet? Nu fi nns möjligheten att använda ett separat tält för att förvara t ex barnens leksaker, cyklarna eller motorcykeln. Ventura Space II är lätt att packa ner och ta med även på resan. Förrådstältet fungerar lika bra på campingplatsen som hemma på tomten som garage för gräsklippare och andra prylar. Tältet tillverkas av Polyester/PVC, väger cirka 21 kg och har markmåtten 150×220 cm. I HÖST BÖRJAR Stena Line trafi kera linjen Göteborg–Kiel med nya jättefärjan Stena Germanica. Det nya fartyget ersätter två fartyg: Den tar lika många passagerare och bilar som en ordinarie färja plus ett fraktfartyg. Stena Germanica är nordens största färja, men räknas också till världens största med sina 240 meter på längden och 29 meter på bredden. Fartygets storlek gör att det krävs specialteknik för att vända den i Göteborgs hamn. Nya Stena Germanica rymmer lika många passagerare och bilar som en ordinarie färja plus ett fraktfartyg. Kapaciteten innebär bland annat att det går att lasta 220 lastbilar eller nästan 1 000 bilar per resa. Tyska Movera satsar i Sverige Tydligare vilt med patenterad lins Det fi nns många glasögon som använder linser med olika färg för att underlätta för bilförare. Det handlar framför allt om att öka säkerheten vid dålig sikt genom att förstärka kontrasterna i det vi ser. Roxor har utvecklat patenterade glasögon med en speciell lins som är framtagen för att minska blänk och mildra ögontrötthet samtidigt som den ökar kontrasten. Linsen dämpar överfl ödet av grönt ljus i naturen och framhäver istället linjer i vägen och vägmärken. När det gröna dämpas framträder till exempel vilda djur tydligare. Roxorlinsen underlättar även när det är mulet ute eftersom kontrasten höjs. Vid regn reducerar linsen den blanka ytan på varje enskild vatten droppe vilket är vilsamt för ögat. Linsen sluter tätt mot ansiktet för att ge ett obrutet synfält. Pris från cirka 1 300 kr och säljs bland annat genom optiker och sporthandlare. Movera GmbH är en av Europas giganter inom utrustning för camping och fritid. Sedan i sommar fi nns företaget i Sverige, vilket i förlängningen innebär fl er produkter att välja bland för landets husbils- och husvagnsägare. Svenska Movera får huvudkon- Peter Loob blir ansvarig för försäljningen av Moveras produkter på den svenska marknaden. tor i Vadstena, under ledning av Peter Loob. – Moveras etablering innebär inte bara ett bredare utbud än tidigare, på sikt betyder det säkert också en bättre prisbild för konsumenterna, säger Peter Loob. Moveras sortiment omfattar allt som behövs för husbils- och husvagnslivet. Markiser, isolermattor, för varingsboxar, satellitsystem… Företaget hör till Hymer-gruppen, som är Europas största tillverkare av husvagnar och husbilar. Varje år ger Movera ut en egen katalog på nästan 500 sidor. Dessutom producerar man särskilda märkeskataloger för Hymer, Dethleffs, Bürstner och LMC husvagnar och husbilar. I Sverige kommer produkterna att att nå kunderna å lite annorlunda vägar. – Vi kommer att använda oss av nya kanaler för att göra Moveras tillbehör mer lättillgängliga. Vilka vill jag inte avslöja ännu, men jag tror att kunderna kommer att bli mycket nöjda, säger Peter. 8 FRITIDSMAGASINET CARAVAN 4 2010 Björnvarning på E 45 I SLUTET AV augusti började björnjakten, från Värmland och norrut i Sverige. Den svenska björnstammen ökar och sprider sig. Idag fi nns det över 3000 björnar i landet. Totalt får björnjägarna den här gången fälla 288 djur – 45 fl er än i fjol. Att björnstammen ökar märks på fl era sätt. I de björntäta trakterna i nordöstra Dalarna är de stora djuren till och med ett trafi kproblem. På försommaren krockade en bilist med en björn på Europaväg 45, så det fi nns fog för de nya varningsskyltar som sitter både norr och söder om Noppikoski. Väg E 45, den så kallade inlandsvägen går långa sträckor genom björnrike och skyltarna är uppsatt på platser där det är relativt vanligt att djuren korsar vägen. Området har länge haft en stor björnstam, men i och med att både trafi ken och björnarna ökar blir risken större att råka ut för ett obehagligt björnmöte. Foto: Bill-Arne Andersson Det här är den största satsningen något färjerederi någonsin gjort på trafi ken i Göteborg. Man räknar med att få passagerare både bland dem som reser med bil till och från kontinenten och de ta en kryssning som ett avbrott i vardagen. För fraktkunder och industrin i Västsverige betyder investeringen en förstärkning av linjens roll som en daglig länk mellan Göteborg och Europa, enligt Stena Line. Färjan använder ny teknik, t ex katalytisk avgasrening, och körs med eco-driving för minskad bränsleförbrukning och drivs av el när fartyget ligger vid kaj. Stena Line räknar med att spara ungefär 50 miljoner kronor i bränslekostnader per år med den nya jättefärjan. Totalt fi nns 495 hytter i 24 olika kategorier där gästen själv väljer standard som motsvarar tre-, fyra-, eller femstjärnigt hotell.
Fritidsmagasinet Caravan Sida 9
Fritidsmagasinet Caravan Sida 10
Fritidsmagasinet Caravan Sida 11
Fritidsmagasinet Caravan Elmia
Fritidsmagasinet Caravan Sida 13
Fritidsmagasinet Caravan Sida 14
Fritidsmagasinet Caravan Sida 15
Fritidsmagasinet Caravan Sida 16
Fritidsmagasinet Caravan Sida 17
Fritidsmagasinet Caravan Sida 18
Fritidsmagasinet Caravan Sida 19
Fritidsmagasinet Caravan Teknik & camping
Fritidsmagasinet Caravan Sida 21
Fritidsmagasinet Caravan Thermogardin
Fritidsmagasinet Caravan Sida 23
Fritidsmagasinet Caravan Gasol
Fritidsmagasinet Caravan Sida 25
Fritidsmagasinet Caravan Kärringkånk
Fritidsmagasinet Caravan Sida 27
Fritidsmagasinet Caravan Huseby
Fritidsmagasinet Caravan Sida 29
Fritidsmagasinet Caravan Sida 30
Fritidsmagasinet Caravan Sida 31
Fritidsmagasinet Caravan Sida 32
Fritidsmagasinet Caravan Sida 33
Fritidsmagasinet Caravan Kurrebo trädgård
Fritidsmagasinet Caravan Sida 35
Fritidsmagasinet Caravan Östgöta Camping
Fritidsmagasinet Caravan Sida 37
Fritidsmagasinet Caravan Caravancampingen
Fritidsmagasinet Caravan Sida 39
Fritidsmagasinet Caravan Medlemsporträttet
Fritidsmagasinet Caravan Sida 41
Fritidsmagasinet Caravan Mötesplats/Familjeträffen
Fritidsmagasinet Caravan Sida 43
Fritidsmagasinet Caravan Sida 44
Fritidsmagasinet Caravan Sida 45
Fritidsmagasinet Caravan Mötesplats/NCT
Fritidsmagasinet Caravan Sida 47
Fritidsmagasinet Caravan Sida 48
Fritidsmagasinet Caravan Sida 49
Fritidsmagasinet Caravan Golfrutan
Fritidsmagasinet Caravan Sida 51
Fritidsmagasinet Caravan Ställplats
Fritidsmagasinet Caravan Till salu
Fritidsmagasinet Caravan Dina förmåner
Fritidsmagasinet Caravan Sida 55
Fritidsmagasinet Caravan Från sektionerna
Fritidsmagasinet Caravan Sida 57
Fritidsmagasinet Caravan Träfflista
Fritidsmagasinet Caravan Sida 59
Fritidsmagasinet Caravan Knep & knåp
Fritidsmagasinet Caravan Krysset
Fritidsmagasinet Caravan Caravanshop
Fritidsmagasinet Caravan Sida 63
Fritidsmagasinet Caravan Branschguide
Fritidsmagasinet Caravan Sida 65
Fritidsmagasinet Caravan Krönika
Fritidsmagasinet Caravan Sida 67
Fritidsmagasinet Caravan Sida 68