Fritidsmagasinet Caravan 1
Fritidsmagasinet Caravan Sida 2
Fritidsmagasinet Caravan Innehåll
Fritidsmagasinet Caravan Ordföranden
Fritidsmagasinet Caravan Sida 5
Fritidsmagasinet Caravan Insändare
Fritidsmagasinet Caravan Sida 7
Fritidsmagasinet Caravan Smått & gott
Fritidsmagasinet Caravan Sida 9
Fritidsmagasinet Caravan Sida 10
Fritidsmagasinet Caravan Sida 11
Fritidsmagasinet Caravan Elmia
Fritidsmagasinet Caravan Sida 13
Fritidsmagasinet Caravan Sida 14
Fritidsmagasinet Caravan Sida 15
Fritidsmagasinet Caravan Sida 16
Fritidsmagasinet Caravan Sida 17
Fritidsmagasinet Caravan Sida 18
Fritidsmagasinet Caravan Sida 19
Fritidsmagasinet Caravan Teknik & camping
Fritidsmagasinet Caravan Sida 21
Fritidsmagasinet Caravan Thermogardin
Fritidsmagasinet Caravan Sida 23
Fritidsmagasinet Caravan Gasol
Fritidsmagasinet Caravan Sida 25
Fritidsmagasinet Caravan Kärringkånk
Fritidsmagasinet Caravan Sida 27
Fritidsmagasinet Caravan Huseby
Fritidsmagasinet Caravan Sida 29
Fritidsmagasinet Caravan Sida 30
Fritidsmagasinet Caravan Sida 31
Fritidsmagasinet Caravan Sida 32
Fritidsmagasinet Caravan Sida 33
Fritidsmagasinet Caravan Kurrebo trädgård
Fritidsmagasinet Caravan Sida 35
Fritidsmagasinet Caravan Östgöta Camping
Fritidsmagasinet Caravan Sida 37
Fritidsmagasinet Caravan Caravancampingen
Fritidsmagasinet Caravan Sida 39
Fritidsmagasinet Caravan Medlemsporträttet
Fritidsmagasinet Caravan Sida 41
Fritidsmagasinet Caravan Mötesplats/Familjeträffen
Fritidsmagasinet Caravan Sida 43
Fritidsmagasinet Caravan Sida 44
Fritidsmagasinet Caravan Sida 45
Fritidsmagasinet Caravan Mötesplats/NCT ÖTE SPL AT
S NCT 2010 När Nordens Caravanföreningar träffas kan vad som helst hända. Gästerna har varit med om storm och kyla, regn och översvämning. Träffen i Tomelilla går till historien på grund av värmen. Den 47:e Nordiska Campingträffen som gick av stapeln 11–17 juli blev ett riktigt Solting med temperaturer kring 30 grader varje dag. Knappast någon minns att det kom två åskskurar under veckan. TEXT: Börje Dehman FOTO: Börje Dehman och Lars Jönsson N ordiska Campingträffen, NCT samlade 588 husvagnar och husbilar fördelade på 67 från DCK i Danmark, 62 från finska CF – Caravan, 144 kom från Norge och NCC medan Caravan Club hade 315 medlemsekipage på träffen. Omräknat i personer motsvarar det cirka 1 200 vuxna och 220 barn och ungdomar samt 140 funktionärer. Deltagarna kom ända från Vadsö vid den mäktiga Varangerfjorden i Nordnorge. Den sydligaste gästen kom från Kruså i Danmark, alldeles invid gränsen till Tyskland. Kommunfågel på vakt NCT övervakades hela tiden av Tomelillas egen kommunfågel gladan, som skarp blick och stor vingbredd ständigt syntes från alla håll inom träffområdet. Som mest kunde man räkna till ett tjugotal glador som samtidigt kretsade över campingplatsen. 46 FRITIDSMAGASINET CARAVAN 4 2010 Många ideellt arbetande medlemmar från sydsvenska sektionen av Caravan Club, KLM, hade lagt ner ett oerhört jobb för att alla gästerna skulle trivas. Sektionen fick också god hjälp av funktionärer från Tomelilla motorklubb, som hade ställt hela sitt markområde till förfogande. Resultatet blev väldigt lyckat, och gästerna hade bara positiva omdömen om arrangemanget. Dagarna under NCT var fyllda med olika aktiviteter. Varje kväll var det dans till utmärkta orkestrar, förutom invigningsdagen då VM-finalen i fotboll visades på storbildsskärm. Vädret var väldigt fint, men kanske i varmaste laget för en del. Nu uppskattades kvällarna desto mer. Det var lätt att sitta ute länge och bara njuta i det underbara vädret. Populära bussresor Den första bussresan under NCT gick till Brösarps gamla järnvägstation. Där avgick ångloket som drar de gamla vagnarna från stationen. Turen gick på en av Sveriges vackraste järnvägsträckor, mellan Brösarp och St Olof. Den här museijärnvägen har försökt återskapa tidsperioden när man åkte i gamla tågvagnar med träbänkar. Efter återkomsten till stationen körde bussen till berömda Brösarps backar där NCT 2010 Träffen arrangerades av Sydsvenska sektionen tillsammans med Tomelilla Motorklubb på ett område mellan Tosselilla Vattenland och motorsportanläggningen Svampabanan. Campingtomter, sanitet samt elektricitet var uppbyggt enbart för denna träff. Totalt 588 ekipage 63 från Finland, 145 från Norge, 65 från Danmark och 315 från Sverige (ca 1 200 vuxna och 250 barn). I staben jobbade 126 vuxna och 38 barn och ungdomar. ÖTE SPL AT S NCT 2010 När Nordens Caravanföreningar träffas kan vad som helst hända. Gästerna har varit med om storm och kyla, regn och översvämning. Träffen i Tomelilla går till historien på grund av värmen. Den 47:e Nordiska Campingträffen som gick av stapeln 11–17 juli blev ett riktigt Solting med temperaturer kring 30 grader varje dag. Knappast någon minns att det kom två åskskurar under veckan. TEXT: Börje Dehman FOTO: Börje Dehman och Lars Jönsson N ordiska Campingträffen, NCT samlade 588 husvagnar och husbilar fördelade på 67 från DCK i Danmark, 62 från finska CF – Caravan, 144 kom från Norge och NCC medan Caravan Club hade 315 medlemsekipage på träffen. Omräknat i personer motsvarar det cirka 1 200 vuxna och 220 barn och ungdomar samt 140 funktionärer. Deltagarna kom ända från Vadsö vid den mäktiga Varangerfjorden i Nordnorge. Den sydligaste gästen kom från Kruså i Danmark, alldeles invid gränsen till Tyskland. Kommunfågel på vakt NCT övervakades hela tiden av Tomelillas egen kommunfågel gladan, som skarp blick och stor vingbredd ständigt syntes från alla håll inom träffområdet. Som mest kunde man räkna till ett tjugotal glador som samtidigt kretsade över campingplatsen. 46 FRITIDSMAGASINET CARAVAN 4 2010 Många ideellt arbetande medlemmar från sydsvenska sektionen av Caravan Club, KLM, hade lagt ner ett oerhört jobb för att alla gästerna skulle trivas. Sektionen fick också god hjälp av funktionärer från Tomelilla motorklubb, som hade ställt hela sitt markområde till förfogande. Resultatet blev väldigt lyckat, och gästerna hade bara positiva omdömen om arrangemanget. Dagarna under NCT var fyllda med olika aktiviteter. Varje kväll var det dans till utmärkta orkestrar, förutom invigningsdagen då VM-finalen i fotboll visades på storbildsskärm. Vädret var väldigt fint, men kanske i varmaste laget för en del. Nu uppskattades kvällarna desto mer. Det var lätt att sitta ute länge och bara njuta i det underbara vädret. Populära bussresor Den första bussresan under NCT gick till Brösarps gamla järnvägstation. Där avgick ångloket som drar de gamla vagnarna från stationen. Turen gick på en av Sveriges vackraste järnvägsträckor, mellan Brösarp och St Olof. Den här museijärnvägen har försökt återskapa tidsperioden när man åkte i gamla tågvagnar med träbänkar. Efter återkomsten till stationen körde bussen till berömda Brösarps backar där NCT 2010 Träffen arrangerades av Sydsvenska sektionen tillsammans med Tomelilla Motorklubb på ett område mellan Tosselilla Vattenland och motorsportanläggningen Svampabanan. Campingtomter, sanitet samt elektricitet var uppbyggt enbart för denna träff. Totalt 588 ekipage 63 från Finland, 145 från Norge, 65 från Danmark och 315 från Sverige (ca 1 200 vuxna och 250 barn). I staben jobbade 126 vuxna och 38 barn och ungdomar.
Fritidsmagasinet Caravan Sida 47
Fritidsmagasinet Caravan Sida 48
Fritidsmagasinet Caravan Sida 49
Fritidsmagasinet Caravan Golfrutan
Fritidsmagasinet Caravan Sida 51
Fritidsmagasinet Caravan Ställplats
Fritidsmagasinet Caravan Till salu
Fritidsmagasinet Caravan Dina förmåner
Fritidsmagasinet Caravan Sida 55
Fritidsmagasinet Caravan Från sektionerna
Fritidsmagasinet Caravan Sida 57
Fritidsmagasinet Caravan Träfflista
Fritidsmagasinet Caravan Sida 59
Fritidsmagasinet Caravan Knep & knåp
Fritidsmagasinet Caravan Krysset
Fritidsmagasinet Caravan Caravanshop
Fritidsmagasinet Caravan Sida 63
Fritidsmagasinet Caravan Branschguide
Fritidsmagasinet Caravan Sida 65
Fritidsmagasinet Caravan Krönika
Fritidsmagasinet Caravan Sida 67
Fritidsmagasinet Caravan Sida 68