Fritidsmagasinet Caravan 1
Fritidsmagasinet Caravan Sida 2
Fritidsmagasinet Caravan Innehåll
Fritidsmagasinet Caravan Ordföranden
Fritidsmagasinet Caravan Sida 5
Fritidsmagasinet Caravan Insändare
Fritidsmagasinet Caravan Sida 7
Fritidsmagasinet Caravan Smått & gott
Fritidsmagasinet Caravan Sida 9
Fritidsmagasinet Caravan Sida 10
Fritidsmagasinet Caravan Sida 11
Fritidsmagasinet Caravan Elmia
Fritidsmagasinet Caravan Sida 13
Fritidsmagasinet Caravan Sida 14
Fritidsmagasinet Caravan Sida 15
Fritidsmagasinet Caravan Sida 16
Fritidsmagasinet Caravan Sida 17
Fritidsmagasinet Caravan Sida 18 Koll på nivån med
ALC Nästa år finns det möjlighet att komp lettera många nya husbilar med ALC, Alko Level Control. ALC ÄR EN HELT NY TYP av stötdämpare. Den har egentligen tre olika funktioner: Automatisk nivåreglering, stödfjädring och stötdämpning. Det nya systemet är helt och hållet baserat på en kombination av mekaniska och hydrauliska konstruktioner. I princip är det bilens egna rörelser som ger den energi som krävs. Håller bilen i en plan nivå Så här fungerar det: När bilen lastas sjunker bakfjädringen precis som vanligt. När sedan resan börjar behövs det bara några fjädringsrörelser för att pumpa upp dämparen så den håller bilen i en plan nivå. ALC fungerar ungefär likadant åt andra hållet. När bagaget lastas ur lyfter fjädringen upp bilen över plan nivå, men så fort fjädringen börjar arbeta igen känner ventilerna i systemet av nivån och släpper ut olja så att bilen återigen ligger plant på vägen. Den här nivåjusteringen betyder mycket för bilens köregenskaper och de tester som hittills genomförts i en rad branschtidningar är mycket positiva till ALC. Den nya konstruktionen ger dessutom en mjukare gång. Det betyder att en del av de irriterande ljuden från vägskarvar, ojämn asfalt och småhål också minskar eller försvinner. Endast fabriksmonterad till en början Till en början finns ALC bara fabriksmonterat på Alko-chassier, men man beräknar att också kunna leverera för eftermon- Alko Level Control, ALC klarar av att stötta Alko-chassiernas med ytterligare 700 kilos lyftkapacitet. Om bilen ändrar läge, vid lastning eller tömning, ser ALC till att fordonet kommer i rätt nivå igen så fort bilen börjar rulla. Det nya systemet sväljer dessutom mycket ljud från till exempel dåliga vägbanor. tering inom ett år. Då finns dock en del begränsningar, som beror på hjulhusens storlek. Den variant av ALC som sitter på husbilen från början har kapacitet att lyfta 700 kilo. Eftermonterad blir konstruktionen något annorlunda och denna ALC får då en ATC snabbare än ESP STABILISERINGSSYSTEM som bromsar in husvagnen slår allting! Det konstaterar den stora tyska motororganisationen ADAC, som just presenterat en stor test där man jämför ATC, Alko Trailer Control, på en bil utan ESP med ekipage som dels har ESP på dragbilen, dels en bil med TSA, det vill säga sensorer som känner av släpets rörelser och optimerar bilens rörelser för att förhindra wobbling. 18 FRITIDSMAGASINET CARAVAN 4 2010 ADAC konstaterar att bilar som har ESP med släpstabilisering visserligen också klarar att hantera de olika momenten i genomförda tester, men i en akut situation reagerar ATC-systemet både snabbare och mjukare än ESP:n. Testpatrullen hos ADAC drar slutsatsen att den som har en dragbil utan släpkännande ESP omedelbart bör eftermontera ett stabiliseringssystem på sin husvagn. Caravan Club har träffat avtal med Alko om medlemsrabatt på ATC. Fram till årsskiftet får de som låter eftermontera ATC på sina husvagnar ett Alko Premium stödhjul på köpet. Det motsvarar nära 20 procents rabatt. Beställningskupong och mer information finns i häftet med medlemsrabatter som var med som bilaga i Caravanbladet nr 3 i år. c lite reducerad lyftförmåga, cirka 400 kilo. Alko arbetar dessutom med att utveckla chassier där man kombinerar ALC med antisladdsystem, ESP och prognoserna är att det finns husbilar med denna kombination i några montrar på höstens stora mässor. c
Fritidsmagasinet Caravan Sida 19
Fritidsmagasinet Caravan Teknik & camping
Fritidsmagasinet Caravan Sida 21
Fritidsmagasinet Caravan Thermogardin
Fritidsmagasinet Caravan Sida 23
Fritidsmagasinet Caravan Gasol
Fritidsmagasinet Caravan Sida 25
Fritidsmagasinet Caravan Kärringkånk
Fritidsmagasinet Caravan Sida 27
Fritidsmagasinet Caravan Huseby
Fritidsmagasinet Caravan Sida 29
Fritidsmagasinet Caravan Sida 30
Fritidsmagasinet Caravan Sida 31
Fritidsmagasinet Caravan Sida 32
Fritidsmagasinet Caravan Sida 33
Fritidsmagasinet Caravan Kurrebo trädgård
Fritidsmagasinet Caravan Sida 35
Fritidsmagasinet Caravan Östgöta Camping
Fritidsmagasinet Caravan Sida 37
Fritidsmagasinet Caravan Caravancampingen
Fritidsmagasinet Caravan Sida 39
Fritidsmagasinet Caravan Medlemsporträttet
Fritidsmagasinet Caravan Sida 41
Fritidsmagasinet Caravan Mötesplats/Familjeträffen
Fritidsmagasinet Caravan Sida 43
Fritidsmagasinet Caravan Sida 44
Fritidsmagasinet Caravan Sida 45
Fritidsmagasinet Caravan Mötesplats/NCT
Fritidsmagasinet Caravan Sida 47
Fritidsmagasinet Caravan Sida 48
Fritidsmagasinet Caravan Sida 49
Fritidsmagasinet Caravan Golfrutan
Fritidsmagasinet Caravan Sida 51
Fritidsmagasinet Caravan Ställplats
Fritidsmagasinet Caravan Till salu
Fritidsmagasinet Caravan Dina förmåner
Fritidsmagasinet Caravan Sida 55
Fritidsmagasinet Caravan Från sektionerna
Fritidsmagasinet Caravan Sida 57
Fritidsmagasinet Caravan Träfflista
Fritidsmagasinet Caravan Sida 59
Fritidsmagasinet Caravan Knep & knåp
Fritidsmagasinet Caravan Krysset
Fritidsmagasinet Caravan Caravanshop
Fritidsmagasinet Caravan Sida 63
Fritidsmagasinet Caravan Branschguide
Fritidsmagasinet Caravan Sida 65
Fritidsmagasinet Caravan Krönika
Fritidsmagasinet Caravan Sida 67
Fritidsmagasinet Caravan Sida 68