Fritidsmagasinet Caravan 1
Fritidsmagasinet Caravan Sida 2
Fritidsmagasinet Caravan Innehåll
Fritidsmagasinet Caravan Ordföranden
Fritidsmagasinet Caravan Sida 5
Fritidsmagasinet Caravan Insändare
Fritidsmagasinet Caravan Sida 7
Fritidsmagasinet Caravan Smått & gott
Fritidsmagasinet Caravan Sida 9
Fritidsmagasinet Caravan Sida 10
Fritidsmagasinet Caravan Sida 11
Fritidsmagasinet Caravan Elmia
Fritidsmagasinet Caravan Sida 13
Fritidsmagasinet Caravan Sida 14
Fritidsmagasinet Caravan Sida 15
Fritidsmagasinet Caravan Sida 16
Fritidsmagasinet Caravan Sida 17
Fritidsmagasinet Caravan Sida 18
Fritidsmagasinet Caravan Sida 19
Fritidsmagasinet Caravan Teknik & camping T EKNI K
& CAMP ING Snart dags för beslut om höjd husvagnsvikt Nu brinner det! Det börjar bli bråttom att få fram den slutliga lagtext som visar hur och exakt när de nya körkortsregler som kallas det tredje körkortsdirektivet ska införas i Sverige. Senast den 19 januari 2013 ska lagen som höjer den övre viktgränsen för husvagnsekipage till 4 250 kilo börja tillämpas. Men då måste riksdagen ha fattat alla beslut i frågan senast två år innan… TEXT OCH FOTO: Håkan Johansson D agsläget är att EU för några år sedan beslutade att medlemsländerna skulle anpassa sin lagstiftning till det ”tredje körkortsdirektivet”. De nya körkortsreglerna innebär bland annat förändringar av de viktgränser som gäller för B-körkortsinnehavare när det gäller släpvagnar. Den som har ett B-körkort kompletterat med utbildning och/eller genomfört körprov ska kunna köra en kombination av dragbil och släp som överstiger dagens begränsning på 3 500 kg. Efter utbildning eller prov får B-körkortsförare köra kombinationer med sammantagen totalvikt på högst 4 250 kg. Dagens begränsningsregel för släpets totalvikt till att högst uppgå till dragbilens tjänstevikt kommer också att slopas. De nya bestämmelserna ska enligt direktivet antas nationellt senast 2011 och börja tillämpas den 19 januari 2013. Vid den senare tidpunkten ska också det nu gällande andra körkortsdirektivet upphöra att gälla. Snedvrider konkurrensen Trots många invändningar har svenska myndigheter bestämt att inte börja tillämpa de nya reglerna tidigare än den 19 januari 2013. Som skäl hävdar man att en tidigareläggning innebära en risk för att den fria rörligheten inom EU försvåras. Dessutom skulle det kunna uppfattas som att beslutet bidrar till en snedvridning av konkurrensen. Kraven för att få den nya utökade B-behörigheten påminner så mycket om den befi ntliga BE-behörigheten att myndigheterna inte ser några skäl till brådska. BE-kortet ger mer Majoriteten av dem som kommer att vara 20 FRITIDSMAGASINET CARAVAN 4 2010 Allt tar sin tid, inte minst att ta fram lagtext. I januari 2013 ska en rad nya körkortsregler vara införda i alla EU-länder. Det tar två år att genomföra processen så det avgörande klubbslaget måste falla inom några månader. Och ännu fi nns det ingen text framme… intresserade av den nya behörigheten fi nns troligen bland de cirka 4 500 personer som årligen tar BE-kort. Av dessa kommer fl ertalet att välja BE-behörighet även i fortsättningen eftersom den ger möjlighet att dra ännu tyngre släpvagnar än utökad B-behörighet. När det gäller viktgränserna på husbilar är läget i realiteten helt oförändrat. Det innebär att även efter år 2013 är det 3 500 kilo som gäller som totalvikt för den som vill köra husbil med B-körkort. Den så kallade övergångsregeln fi nns naturligtvis kvar, vilket betyder att den som har B-körkort som är utfärdat före 1 juli 1996 får köra en husbil som är registrerad som personbil klass 2, oavsett totalvikt. C1 för tunga husbilar Den som tagit körkort senare måste ha en behörighet som svarar mot fordonsvikt och passagerarantal. I dag betyder det normalt att ett C på körkortet räcker, det vill säga behörighet att köra tung lastbil. De nya körkortsreglerna förändrar bilden även här. Det kommer två nya körkortsklasser för lättare tunga lastbilar och bussar, C1 och D1. Där blir viktgränsen för C1 max 7,5 ton och för D1-kortet gäller att man får köra fordon som kan ta högst 19 passagerare. Körkortsklasserna har bland annat kommit till för att det inte är rimligt att ha lika höga krav för distributionsbilar som för fullstora långtradare och turistbussar för 75 passagerare. Nyligen har Transportstyrelsen presenterat en utredning kring fartgränserna för personbil klass 2. Där har det funnits en del kritik mot att regelverket gjort det lagligt att köra i personbilsfart med till exempel husbilsregistrerade bussar. Transportstyrelsen konstaterar att det inte fi nns några skäl att sänka farterna för tyngre husbilar. Dels är de inte överrepresenterade i olycksstatistiken, dels har de generella fartgränserna sänkts under det senaste halvåret. c T EKNI K & CAMP ING Snart dags för beslut om höjd husvagnsvikt Nu brinner det! Det börjar bli bråttom att få fram den slutliga lagtext som visar hur och exakt när de nya körkortsregler som kallas det tredje körkortsdirektivet ska införas i Sverige. Senast den 19 januari 2013 ska lagen som höjer den övre viktgränsen för husvagnsekipage till 4 250 kilo börja tillämpas. Men då måste riksdagen ha fattat alla beslut i frågan senast två år innan… TEXT OCH FOTO: Håkan Johansson D agsläget är att EU för några år sedan beslutade att medlemsländerna skulle anpassa sin lagstiftning till det ”tredje körkortsdirektivet”. De nya körkortsreglerna innebär bland annat förändringar av de viktgränser som gäller för B-körkortsinnehavare när det gäller släpvagnar. Den som har ett B-körkort kompletterat med utbildning och/eller genomfört körprov ska kunna köra en kombination av dragbil och släp som överstiger dagens begränsning på 3 500 kg. Efter utbildning eller prov får B-körkortsförare köra kombinationer med sammantagen totalvikt på högst 4 250 kg. Dagens begränsningsregel för släpets totalvikt till att högst uppgå till dragbilens tjänstevikt kommer också att slopas. De nya bestämmelserna ska enligt direktivet antas nationellt senast 2011 och börja tillämpas den 19 januari 2013. Vid den senare tidpunkten ska också det nu gällande andra körkortsdirektivet upphöra att gälla. Snedvrider konkurrensen Trots många invändningar har svenska myndigheter bestämt att inte börja tillämpa de nya reglerna tidigare än den 19 januari 2013. Som skäl hävdar man att en tidigareläggning innebära en risk för att den fria rörligheten inom EU försvåras. Dessutom skulle det kunna uppfattas som att beslutet bidrar till en snedvridning av konkurrensen. Kraven för att få den nya utökade B-behörigheten påminner så mycket om den befi ntliga BE-behörigheten att myndigheterna inte ser några skäl till brådska. BE-kortet ger mer Majoriteten av dem som kommer att vara 20 FRITIDSMAGASINET CARAVAN 4 2010 Allt tar sin tid, inte minst att ta fram lagtext. I januari 2013 ska en rad nya körkortsregler vara införda i alla EU-länder. Det tar två år att genomföra processen så det avgörande klubbslaget måste falla inom några månader. Och ännu fi nns det ingen text framme… intresserade av den nya behörigheten fi nns troligen bland de cirka 4 500 personer som årligen tar BE-kort. Av dessa kommer fl ertalet att välja BE-behörighet även i fortsättningen eftersom den ger möjlighet att dra ännu tyngre släpvagnar än utökad B-behörighet. När det gäller viktgränserna på husbilar är läget i realiteten helt oförändrat. Det innebär att även efter år 2013 är det 3 500 kilo som gäller som totalvikt för den som vill köra husbil med B-körkort. Den så kallade övergångsregeln fi nns naturligtvis kvar, vilket betyder att den som har B-körkort som är utfärdat före 1 juli 1996 får köra en husbil som är registrerad som personbil klass 2, oavsett totalvikt. C1 för tunga husbilar Den som tagit körkort senare måste ha en behörighet som svarar mot fordonsvikt och passagerarantal. I dag betyder det normalt att ett C på körkortet räcker, det vill säga behörighet att köra tung lastbil. De nya körkortsreglerna förändrar bilden även här. Det kommer två nya körkortsklasser för lättare tunga lastbilar och bussar, C1 och D1. Där blir viktgränsen för C1 max 7,5 ton och för D1-kortet gäller att man får köra fordon som kan ta högst 19 passagerare. Körkortsklasserna har bland annat kommit till för att det inte är rimligt att ha lika höga krav för distributionsbilar som för fullstora långtradare och turistbussar för 75 passagerare. Nyligen har Transportstyrelsen presenterat en utredning kring fartgränserna för personbil klass 2. Där har det funnits en del kritik mot att regelverket gjort det lagligt att köra i personbilsfart med till exempel husbilsregistrerade bussar. Transportstyrelsen konstaterar att det inte fi nns några skäl att sänka farterna för tyngre husbilar. Dels är de inte överrepresenterade i olycksstatistiken, dels har de generella fartgränserna sänkts under det senaste halvåret. c
Fritidsmagasinet Caravan Sida 21
Fritidsmagasinet Caravan Thermogardin
Fritidsmagasinet Caravan Sida 23
Fritidsmagasinet Caravan Gasol
Fritidsmagasinet Caravan Sida 25
Fritidsmagasinet Caravan Kärringkånk
Fritidsmagasinet Caravan Sida 27
Fritidsmagasinet Caravan Huseby
Fritidsmagasinet Caravan Sida 29
Fritidsmagasinet Caravan Sida 30
Fritidsmagasinet Caravan Sida 31
Fritidsmagasinet Caravan Sida 32
Fritidsmagasinet Caravan Sida 33
Fritidsmagasinet Caravan Kurrebo trädgård
Fritidsmagasinet Caravan Sida 35
Fritidsmagasinet Caravan Östgöta Camping
Fritidsmagasinet Caravan Sida 37
Fritidsmagasinet Caravan Caravancampingen
Fritidsmagasinet Caravan Sida 39
Fritidsmagasinet Caravan Medlemsporträttet
Fritidsmagasinet Caravan Sida 41
Fritidsmagasinet Caravan Mötesplats/Familjeträffen
Fritidsmagasinet Caravan Sida 43
Fritidsmagasinet Caravan Sida 44
Fritidsmagasinet Caravan Sida 45
Fritidsmagasinet Caravan Mötesplats/NCT
Fritidsmagasinet Caravan Sida 47
Fritidsmagasinet Caravan Sida 48
Fritidsmagasinet Caravan Sida 49
Fritidsmagasinet Caravan Golfrutan
Fritidsmagasinet Caravan Sida 51
Fritidsmagasinet Caravan Ställplats
Fritidsmagasinet Caravan Till salu
Fritidsmagasinet Caravan Dina förmåner
Fritidsmagasinet Caravan Sida 55
Fritidsmagasinet Caravan Från sektionerna
Fritidsmagasinet Caravan Sida 57
Fritidsmagasinet Caravan Träfflista
Fritidsmagasinet Caravan Sida 59
Fritidsmagasinet Caravan Knep & knåp
Fritidsmagasinet Caravan Krysset
Fritidsmagasinet Caravan Caravanshop
Fritidsmagasinet Caravan Sida 63
Fritidsmagasinet Caravan Branschguide
Fritidsmagasinet Caravan Sida 65
Fritidsmagasinet Caravan Krönika
Fritidsmagasinet Caravan Sida 67
Fritidsmagasinet Caravan Sida 68