Fritidsmagasinet Caravan 1
Fritidsmagasinet Caravan Sida 2
Fritidsmagasinet Caravan Innehåll
Fritidsmagasinet Caravan Ordföranden
Fritidsmagasinet Caravan Sida 5
Fritidsmagasinet Caravan Insändare
Fritidsmagasinet Caravan Sida 7
Fritidsmagasinet Caravan Smått & gott
Fritidsmagasinet Caravan Sida 9
Fritidsmagasinet Caravan Sida 10
Fritidsmagasinet Caravan Sida 11
Fritidsmagasinet Caravan Elmia
Fritidsmagasinet Caravan Sida 13
Fritidsmagasinet Caravan Sida 14
Fritidsmagasinet Caravan Sida 15
Fritidsmagasinet Caravan Sida 16
Fritidsmagasinet Caravan Sida 17
Fritidsmagasinet Caravan Sida 18
Fritidsmagasinet Caravan Sida 19
Fritidsmagasinet Caravan Teknik & camping
Fritidsmagasinet Caravan Sida 21
Fritidsmagasinet Caravan Thermogardin
Fritidsmagasinet Caravan Sida 23
Fritidsmagasinet Caravan Gasol
Fritidsmagasinet Caravan Sida 25
Fritidsmagasinet Caravan Kärringkånk
Fritidsmagasinet Caravan Sida 27
Fritidsmagasinet Caravan Huseby
Fritidsmagasinet Caravan Sida 29 med masugnen beva
rad. Det finns inga kanoner, men flera vackra exempel på de gjutna ugnssidorna. Holländare tog över Efter Carl Carlsson Gyllenhielm kom en holländare, Arnold de Rees, att äga Huseby. Han hade egna fartyg och exporten av kanoner, kulor och järnkakelugnar tog riktig fart. Med båt och på landväg fraktades varorna till Bodekull (Karlshamn) och skeppades sedan vidare till Köpenhamn, Lübeck, Hamburg och Amsterdam. Den epoken tog dock slut redan 1677. I början av 1690-talet var allt i full drift igen. Ett par grevar Rudebeck, Peter och Paul, tog över Huseby och uppförde bland annat en ny herrgårdsbyggnad. 1792 köpte greve Axel Hamilton bruk och gods. Han rev Rudbecks herrgårdsbyggnad och byggde den vi ser i dag, slottet. Det är från hans och sönerna Hugo och Malcolms tid som många av byggnaderna och dagens miljö stammar. Tiderna ändrades. Konjunkturen försämrades. Huseby var inte lönsamt längre. Hamilton gjorde konkurs. Fröken Florence' testamente 1867 köpte en ung ingenjör, Joseph Ste- phens, Huseby bruk med ett 20-tal underlydande gårdar för 600 000 riksdaler. På nytt börjar en ny tid. Stephens hade varit järnvägsbyggare i Indien, hade fått ett stort arv och var en förmögen man. Han fick tre döttrar, men ingen son. Döttrarna undervisades av en guvernant och fick lära sig hur man skulle ”föra sig”, men inte hur man skulle sköta och förvalta ett stort bruk och gods. När fadern gick bort 1934 ärvde äldsta dottern, Florence, Huseby med bruksrörelse. Det blev inte så lyckat. Hon var beroende av rådgivare, som kanske också var okunniga, oärliga eller som tänkte mera på » FRITIDSMAGASINET CARAVAN 4 2010 29
Fritidsmagasinet Caravan Sida 30
Fritidsmagasinet Caravan Sida 31
Fritidsmagasinet Caravan Sida 32
Fritidsmagasinet Caravan Sida 33
Fritidsmagasinet Caravan Kurrebo trädgård
Fritidsmagasinet Caravan Sida 35
Fritidsmagasinet Caravan Östgöta Camping
Fritidsmagasinet Caravan Sida 37
Fritidsmagasinet Caravan Caravancampingen
Fritidsmagasinet Caravan Sida 39
Fritidsmagasinet Caravan Medlemsporträttet
Fritidsmagasinet Caravan Sida 41
Fritidsmagasinet Caravan Mötesplats/Familjeträffen
Fritidsmagasinet Caravan Sida 43
Fritidsmagasinet Caravan Sida 44
Fritidsmagasinet Caravan Sida 45
Fritidsmagasinet Caravan Mötesplats/NCT
Fritidsmagasinet Caravan Sida 47
Fritidsmagasinet Caravan Sida 48
Fritidsmagasinet Caravan Sida 49
Fritidsmagasinet Caravan Golfrutan
Fritidsmagasinet Caravan Sida 51
Fritidsmagasinet Caravan Ställplats
Fritidsmagasinet Caravan Till salu
Fritidsmagasinet Caravan Dina förmåner
Fritidsmagasinet Caravan Sida 55
Fritidsmagasinet Caravan Från sektionerna
Fritidsmagasinet Caravan Sida 57
Fritidsmagasinet Caravan Träfflista
Fritidsmagasinet Caravan Sida 59
Fritidsmagasinet Caravan Knep & knåp
Fritidsmagasinet Caravan Krysset
Fritidsmagasinet Caravan Caravanshop
Fritidsmagasinet Caravan Sida 63
Fritidsmagasinet Caravan Branschguide
Fritidsmagasinet Caravan Sida 65
Fritidsmagasinet Caravan Krönika
Fritidsmagasinet Caravan Sida 67
Fritidsmagasinet Caravan Sida 68