Nöjesnytt Helsingborg 1
Nöjesnytt Helsingborg PÅ KROGEN
– SKRIVER STILSÄKER MUSIK OM LYCKLIGA STUNDER I L
IVET Han har utsetts till Sveriges bästa singer/songwriter och fjolårets skiva “Romantiken” hyllades av kritikerna. I samband med skivsläppet inledde Tomas Andersson Wij en turné som nu når Skåne, den 5 mars spelar han på Dunkers Konsertsal i Helsingborg. och de flesta instämde i hyllningskören. Av titeln på skivan förstår man att många av låtarna handlar om kärleken, men inte alltid lycklig sådan. – Den här plattan är inte gjord för tonåringar utan för människor N som levt ett tag och skurit sig på drömmar och föreställningar, har han sagt i en tidigare intervju. OCKSÅ JOURNALIST Själv har han levt ett spännande och omväxlande liv och inte bara varit verksam som musiker utan även som framgångsrik journalist. Mellan 1990 och 1997 skrev han mycket för bland annat Svenska Dagbladet, Pop och Nöjesguiden. Han blev också känd som redaktör för ikonprogrammet Knesset på Z-TV och var sommarpratare i Sveriges Radio 2000. Tillsammans med Sven-Gösta Holst gav han ut den existentiella tidskriften Von Oben som kom med ett nummer 2002 och ett nytt året därpå. 1998 var han redaktör för antologin Solidaritet, 2002 för Boken om Recovery. Hans ofta både underfundiga och poetiska texter har gett honom omdömet “landets absolut stilsäkraste berättare”. Han vill inte göra någon direkt sammanfattning av innehållet på “Romantiken” men konstaterar ändå att den handlar om “romantiken efter romantiken”. Om att man måste välja om man vill glömma sina gamla drömmar eller satsa på dem. – Ett album man inte borde få lyssna på om man är under 35, har han på skämt sagt i en annan intervju. Men själv säger han sig ha lyssnat på “skilsmässoplattor” när han var 15 år. är Tomas Andersson Wij i fjol släppte skivan “Romantiken”, hans nionde studioalbum i raden, höjdes den till skyarna av musikkritikerna. “Hans bästa någonsin”, skrev Aftonbladet Många av låtarna har sina rötter i Tomas Anderssons tonårstid i Stockholm. Det var här han gjorde sina första vuxensteg i livet. Musiken till “Romantiken” är skriven tillsammans med Andreas Mattsson, som också producerat skivan. Tomas Anderssons Wijs två första skivor producerades däremot av Lars Halapi som av en slump upptäckte honom 1995 när han hört en enkel demokassett. Det stora genombrottet kom med skivan “Ett slag för dig” och publiken har vuxit stadigt genom åren. TÄT STÄMNING Han har sedan skivdebuten turnerat regelbundet, ofta ensam med sina akustiska gitarrer, men även tillsammans med andra. På den kommande skånska turnén har han sällskap på scen av pianisten Gustaf Spetz. TAW, som han ofta kallas av sina fans är, förutom för sina låtar, berömd för sina långa och underhållande mellansnack mellan låtarna. Hans känsla för hur man skapar en tät stämning under konserterna är snudd på legendarisk. Han har nominerats till fyra Grammis och även skrivit och översatt många låtar till andra svenska artister. Bo Kaspers Orkester, Totta Näslund och Freddie Wadling är några av dem. 2007 blev han känd för den riktigt stora publiken när han inledde det årets Melodifestivalfinal i Globen i Stockholm med en egen tolkning av Carolas prisvinnande “Evighet”. LYCKLIGA STUNDER Om Tomas Andersson Wij måste välja några svenska artister han skulle vilja göra covers på nämner han bland andra Olle Adolfsson med antingen låten “Blåst” eller “Sommargylling”, Barbro Hörberg med “Ögon känsliga för grönt”, Fred Åkerström och “Sommaräng” samt Allan Edwall och “Du och jag”. En annan svensk artist han uppskattar väldigt mycket är Ola Magnell som han kallar “en av de främsta ordkonstnärerna i Sverige”. På frågan om han är lycklig svarar han i en intervju med fans på internet med ett citat av Plura i Eldkvarn, som han även samarbetat med: – Det finns ingen lycka, bara lyckliga stunder. ■ TEXT: LAZZE X EVENTHÉN & LILITH WALTENBERG FOTO: JESPER BRANDT 12 | nöjesnytt FOTO: SANDRA LÖV
Nöjesnytt Helsingborg NÖJESNYTT MODE
Nöjesnytt Helsingborg NOTISER
Nöjesnytt Helsingborg SERIER