NG Malmö 1
”DET ÄR MITT STÖRSTA PROJEKT RENT KOMPLEXMÄSSIGT”
skissar man fram vad kärnan av idén är. Det kan vara att jag skissar en massa olika saker och så ser jag något litet som jag tycker ser lite nice ut och typ…Kan man använda det här i ett bord? Och sedan utveckla det och skala ner. När jag känner mig klar med skissen ger jag det till min produktutvecklare Linus och så får han testa det i 3D. Och det brukar gå fort då, efter en timme har han fått fram en ganska realistisk bild som man kan avgöra: Kommer det här bli ett kul projekt? Är det ett roligt projekt kör vi på. Det är ju lätt att känna igen dina grejer. Hur hittade du ditt formspråk? – Ja, det är en väldigt svår fråga. Det är nog på samma sätt som skissprocessen, det har skett över lång tid. Man letar efter saker man gillar och när man hittar små grejer man gillar så utvecklar man det. När jag gjort de här grejerna har jag suttit med skissblock i 15 år, så då vet jag ju vad jag gillar och hur jag vill ha det. Jag gillar när saker är extremt tydliga i sin form. Om det är en spegel med en tjock ram så är det allt, det är inga fler detaljer eller material. Det är väldigt avskalat, och det är det jag söker efter hela tiden. Någon idé som man kan jobba efter. Färgen till exempel är till för att förstärka. Om man har en väldigt tydlig form och en väldigt tydlig färg tillsammans hjälper färgen på något sätt formen att sticka ut i ett rum eller att få ett eget liv. Ungefär så. Min tanke är inte att man ska inreda sitt hem på det här sättet, säger han och syftar på sitt välfyllda rum. Min tanke är att man kanske kan ha en grej och så står den ut i en mängd av andra saker. 20 NÖJESGUIDEN | NR 4, 2023 ALLA SOM BESÖKER stockholmsklubben Trädgården i sommar kommer att få chansen att bekanta sig närmare med Gustaf Westmans skapelser eftersom han anlitats för uppdraget att skapa en helt egen avdelning som fått namnet Vingården. – Det är mitt största projekt rent komplexmässigt. Det är många grejer och allt är specialritat. Tidigare har det varit fokus på öl och hamburgare, nu ska det bli lite mer vin, mer restaurang. Det är mycket platsbyggda grejer, vi har betonggjutit en soffa. Det är en Chambre Séparée-grej som är byggd på plats. Man kommer känna igen stilen, fastän det är väldigt uppskalat. Tanken från deras håll är att det ska vara ett mellanting av restaurang och klubb. Om man bara vill gå ut och dricka vin kan man vara där. Det är kanske därför vi gjort hela området så tydligt i min stil, för att det här är en egen plats typ. Kul med ett ställe där folk kan hänga. – Det är den nerviga biten, att se hur det används. Det vet man ju inte, och om man har tänkt rätt med flöden och hur man tror att folk kommer att röra sig. Vi har gjort lite speciella lösningar på borden, kommer folk fatta det? Och typ vi har gjort en jättestor soffa, om det sitter två personer i ena hörnet – kommer det att vara tomt där då eller kommer någon sätta sig? Jag kommer nog bara gå dit och kika. Det låter som att arkitektutbildningen var bra för det uppdraget. – Ja verkligen, det här är ju absolut en arkitektuppgift på många sätt och det är superkul. Det är mer att man ska ha resurserna att göra det. Nu har det varit sjukt mycket jobb med det här men det är absolut jättekul. Det är kul med ett ställe där man kan trycka in en massa idéer som man inte kan använda på något annat sätt. UTBILDNINGEN PÅ CHALMERS har gett Gustaf, förutom den tekniska biten, förmågan att strukturera upp och genomföra projekt. Och att fatta beslut. – Du kan inte jobba i all oändlighet. Design och arkitektur, alla sådana grejer, det finns liksom inget slut. Allting kan alltid bli lite bättre, det handlar om att fatta att det kommer inte bli bättre bara för att man fortsätter. Det var jättesvårt för de personer på arkitektutbildningen som inte klarade det. Det är bättre att utveckla en liten idé jättelångt än att göra tusen olika idéer halvbra. Är du bra på att fatta beslut? – Ja, det är jag. Haha! Det är nog det jag tycker att jag är bäst på. Att förstå om något är bra eller dåligt. Det kan jag ju utnyttja, typ att oftast kan jag jobba väldigt kort tid på vissa grejer, för jag vet ungefär hur jag vill ha det. Sedan beror det på vilka beslut det är såklart, typ ett beslut jag inte är bra på är att välja färg. Det tycker jag är skitsvårt. Det finns så många fina. Och jag har inget behov av att saker ska matcha. Formerna är lättare. Men det är väl skönt att det är så? Färg känns ju lättare att ångra sig i. – Ja, men det handlar kanske mer om att jag inte bryr mig så mycket om färg. För mig är det mer att om det är saker man gillar som är fint så kommer det att bli fint ihop. Men jag fattar att inte alla vill ha det så. Jag tycker själv inte att jag är speciellt bra på inredning. Jag får mycket sådana förfrågningar också, om jag kan inreda någonting, men det tycker jag att jag är svindålig på. Då måste man uppnå viss känsla i matchning och så, jag hade gärna velat göra det men då får jag nog lära mig det. Typ inreda ett helt hotell. Det är en helt annan grej, det kan inte vara kaos typ. DET KÄNNS SOM att hela Gustafs hem är en plats för experiment och lekfullhet. På hans strumpor för dagen skymtar ett tryck av en Curvy Mirror. – Vi har gjort massa samplesgrejer. Jag gillar typ tanken på att man kan skicka med en strumpa om någon köper något annat. Varför vi gör just strumpor är för att det finns en strumpfabrik i Dalsjöfors. Vi ville producera något där bara för att det är kul, och så gick vi till strumpfabriken. Det är väldigt coolt, de gör verkligen strumporna där, typ tre minuter från där jag är uppvuxen. Då kände vi att vi var tvungna att testa. Väldigt lokalt. Gud vad man inte tänker på att det finns en strumpfabrik i Sverige. – Det är helt sjukt, att man kan göra det i Sverige liksom. De gör bara strumpor, och de gör jättemycket strumpor. Till J Lindeberg, mycket sportmärken görs där. Man tänker att allt görs i Bangladesh typ. DAGEN EFTER INTERVJUN ska Gustaf åka iväg till Paris i tio dagar. Men först har han ett viktigt åtagande under eftermiddagen. – Jag ska vänta på paket.