NG Malmö 1
THE COLLINGSWOOD PROJECT EN GRUPPVIDEOCHATT HAR k
apats av en anonym användare. Kompisgänget, lett av Blaire (Shelley Henning), testar varenda trick de kan för att bli kvitt den spöklika inkräktaren. Den anonyma användaren, som har en ansiktslös avatar, står pall och börjar genast ställa till djävulskap. Hemligheter avslöjas. Men den dåliga stämningen är bara en föraning. Snart ska en efter en gå slaskig död till mötes. FILMEN UTSPELAR SIG i vad som uppfattas som en oavbruten tagning. Det låg väl i tiden. Under tiotalet salufördes filmer som Birdman (2014), Victoria (2015) och 1917 (2019) främst genom det (kanske inte så) spektakulära stilgreppet. STILGREPPET HAR INTE lika pompösa ambitioner i Unfriended. Bilden täcks av datorns skrivbord och skrivbordet fylls i sin tur av febril aktivitet. Tiotals flikar samtidigt. Fönster skiftas flyhänt. Notiser pockar på uppmärksamhet. Hela ens sociala liv navigeras genom datormusen. DET SYNS VAD tolv år har gjort med folks datorvanor. I The Collingswood Story var det en flik åt gången och varenda textstycke luslästes. I Unfriended är livet framför datorn en mångsyssla i hög fart. MED VIDEOUPPTAGNINGAR SIDA vid sida används split screen på nya sätt. Stilgreppet, som historiskt sett bland annat har använts som spektakulär huvudattraktion av Brian De Palma (Phantom of the Paradise (1974) och Carrie (1976)), är i regissören Levan Gabriadzes händer en vardaglig del av filmens berättande. Ofta är fem-sex stycken videofönster uppe samtidigt och det skapar dynamik i den platta bilden. Det får ens ögon att ständigt vara på jakt efter den mest intressanta delen av skrivbordet. GABRIADZE FÖRVANDLAR ÄVEN enerverande onlinebesvär till rena spänningsmoment. När Blaire snabbt behöver ladda ner en trojanbortagare väcker den sega nedladdningstiden empati. Buffrande videos som försenar information driver upp spänning. Nätlivets vardag förvandlas till nya stilgrepp. MED SEARCHING (2018) hittade screenlife in på de stora festivalerna. Filmen deltog i Locarno och vann pris på Sundance. Den togs väl emot av kritiker och blev en ännu större ekonomisk succé än Unfriended. TONÅRINGEN MARGOT (MICHELLE La) har försvunnit. För att försöka klura ut var hon kan ha tagit vägen börjar pappa David (John Cho) vända ut och in på dotterns onlineliv. Det visar sig snart att David knappt känner sitt eget barn. Ett desperat famlande i mörkret leder så småningom till långsökt spänning. SEARCHING RÖR SIG utanför skräckgenren. Den är en dramathriller som försöker vara känslomässigt engagerande. Stilgreppen används främst för att driva upp dramatiken. Man klipper till närbilder när nyckelfraser dyker upp i mailkonversationer eller när tumblrNR 4, 2023 | NÖJESGUIDEN 67