NG Malmö 1
Sen var jag nyfiken på vilka typer av material du
får lära dig om när du går på konstskola. Jag kunde konstatera att du får lära dig om hur man sågar metall, snarare än hur glitter faller. Då skapade jag tre objekt som utmanade de här strukturerna varav en var i glas. Jag fick ett arbetsstipendium från The Glass Factory för mitt examensarbete och det tillät mig att fortsätta skapa i glas. Men nu vill du röra dig bort från glaset? – Kanske. Hittills har jag gjort mycket smidiga saker och varit rätt “snäll”. Till min kommande soloutställning är jag inne på att arbeta mer med skala och där har blåst glas begränsningar. Jag skulle vilja göra något som går från golv till tak. Det ska behövas åtta personer för att installera det. Det känns som att jag är sugen på att bryta mig fri och göra något storslaget, vad det blir vet jag inte riktigt. Men samtidigt vill man tjäna mer pengar på sin konst och då handlar det ofta om att göra mer offentliga uppdrag. Det här låter superkonkret och torrt men jag skulle behöva jobba mer med vägghängda saker. Men det låter kanske lite deppigt att tänka så, haha. Det är väl ändå en viktig aspekt om man vill kunna livnära sig på konst? – Ja. Jag längtar efter att inte vara en bidragstagare. Vilket du till stor del är om du jobbar med konst. De flesta behöver söka mycket bidrag för att gå runt. Hur märks din bakgrund som designer av i din konst? – Mycket av det jag gör är i grund och botten rena designobjekt. Det är ett hjul, det är klubba, en kon eller en nyckel. Sen frågar jag mig själv rätt ofta varför och vem jag gör något, jag är van vid att kunna förklara och motivera mina val. Jag vill att folk ska känna sig bekväma runt konsten, min pappa ska förstå vad jag gör. Den tanken kommer nog från min bakgrund som designer. Skulle du säga att det gör din konst mer lättillgänglig? – Jag brukar tänka att jag både är en dålig konstnär och en dålig designer. Jag ligger liksom i glappet däremellan, haha. Är det så pass frowned upon att “bara” göra saker som är estetiskt vackra? – Verkligen. Inom design är det dock lite annorlunda. Där kan du få vara barnet som plockar den där snäckan bara för att den är fin. 54 NÖJESGUIDEN | NR 4, 2023 Är det för att det skulle likställas med att vara tanklöst? – Ja, hundra procent. Då skulle väl det mest utmanande vara att göra just precis det? – Det är precis det jag vill göra just nu! Det kittlar mig, även om jag inte är helt klar med hur jag ska göra det. Jag har fortfarande det här duktiga-flicka-syndromet där jag gärna tänker på saker i minsta detaljer. Man är utbildad att konceptualisera. Men nu är allt ändå fucked up så jag tror det kommer en ny era. PÅ EN HYLLA bakom hennes skrivbord ligger en nyckelknippa där bladen på nycklarna är slipat till sylvassa spetsar. Verket heter Home sweet Home och var en del av Isas examensarbete på Konstfack där hon utforskade begreppet prepping. Hon intresserade sig bland annat för överlevnad och självförsvar. – Jag läste mycket på olika forum och pratade med folk. Det var många som berättade att de har nycklar i handen när de går hem på kvällen för att kunna försvara sig själva. Hur ser din arbetsprocess ut? – Jag samlar på tankar och idéer. Det är som att jag har ett filter jag kan koppla på där jag blir helt insupen i min omgivning. Jag kan gå runt planlöst på stan och tänka på kantlister. Just nu intresserar den där lilla borstgrejen på kanten av rulltrappan mig väldigt mycket. Så hur går du vidare med borsten? – Biltema är mitt favoritställe. Jag åker ut med en lista och så handlar jag det jag behöver. Sen testar jag runt i ateljén. Sen gäller det att inte tänka för mycket utan att våga göra klart. Ytterligare ett av mina designknep är att jag frågar väldigt många människor längs vägen. Jag testar, låter andra testa och tänker väldigt mycket innan jag gör. Det är det som är det stora lidandet för mig. Vad händer framöver? – Just nu arbetar jag med min kommande soloutställning som ska vara på galleri Duerr här i Stockholm. Sen kommer jag även delta i en grupputställning med Misschiefs vid Svenska Institutet i Paris under design week. Jag är även aktuell med ett samarbete på galleri Blås och knåda på Södermalm, där även konstnären Elias Båth deltar. ”DU BEHÖVER INTE VARA SVÅR FÖR ATT DU ÄR KONSTNÄR”