Lera 1
Lera Skärvor
Lera Projekt: stora hotellet
PROJEKT: STORA HOTELLET Q Dubbla handfat och fyra
hängande speglar framför den blanka väggen ger svitens badrum rymd. bakom Stora Hotellets uppvaknande och ansvarig arkitekt för projektet. – Vi grävde där vi stod och hittade mycket historia som sitter i väggarna. Vi ville bygga in någon sorts äkthet och ge historien tillbaka till Umeåborna, förklarar Jenny Ahlbäck. Det rimmar väl med Stylt Trampolis idé om storytelling. Att utifrån exempelvis en plats eller byggnads ursprung och historia skapa inspirerande berättelser och minnesvärda upplevelser. Det fick både Umeåbor och hotellgäster uppleva när hotellet återinvigdes under Kulturhuvudstadsåret 2014. – Vi har lagt ner väldigt mycket tid på att hitta gedigna produkter och sett till att konceptet genomsyras i varje liten designdetalj, säger Jenny Ahlbäck. EN AV DETALJERNA är kakel och klinker i hotellrummens toaletter. Jenny Ahlbäck och hennes kollegor fastnade särskilt för FF Kakels träimiterade kakel, Timber Golden Saddle, som kommer från den italienska producenten Serenissima. I så gott som alla hotellets badrum används de fantastiska plattorna som ådrad fondvägg. I den stora sviten med namnet Frihet klär den spräckliga bruna nyansen både väggar och golv i badrummen. – Kravet på slittålighet gjorde klinker till ett naturligt val, säger Jenny Ahlbäck. I det här projektet kändes det relevant att jobba med plattor som inspirerats av trä, både med tanke på byggnadens trägolv och fartygens däck. Det gör väggarna väldigt levande och vi har en stor variation på plattorna så att det inte blir en upprepning. Den gedigna känslan var viktig eftersom huset är så kraftfullt med sina tjocka stenväggar. Badrummen är små och intima med tydlig anknytning till kabinlivet på sjön. Den mörkbruna och ljust svarta lystern i badrumsväggarna smälter mjukt samman med speglar i form av skeppsventiler samt duschmunstycken och handfatsdetaljer i mässing. Det är designdetaljerna som gör skillnaden och ger rätt känsla. På grund av plattsättningens mönsterbild har det krävts ett oerhört noggrant hantverk. – Det var väldigt speciella förutsättningar eftersom huset är minnesmärkt och det var vi tvungna att ta mer hänsyn till rent byggtekniskt. Nu handlade det om att montera kakel och klinker i en gammal huskropp med träbjälklag och föga rätvinkliga rum, säger Patrik Rönqvist. Knepiga vinklar och husets grund och sättning var en utmaning. De mörka nyanserna på både kakel- och klinkerplattor en annan. – Det är svårare när man jobbar med mörka plattor eftersom avvikelserna är svårare att se då de smälter ihop för ögat. Det krävs mycket ljus för att se och upptäcka avvikelser vilket gjorde att vi var tvungna att jobba med mycket eget ljus. Belysningen i badrummen installerades ju först efter att vi var klara, fortsätter Patrik Rönqvist. NÄR BELYSNINGEN sedan var på plats fick badrummen den karaktär som Stylt Trampoli önskade. – Med träfärg och svarta väggar fick badrummen en mörk miljö initialt innan belysningen var monterad. Vi var många som höjde på ögonbrynen och upplevde det som mörkt men det blev fantastiskt fint när belysningen var på plats. Alla ytskikten är unika och det var just det arkitekten ville få fram och det har de verkligen lyckats med. De har skapat en fantastisk byggnad med en helt unik upplevelse, säger Patrik Rönqvist. Med den nygamla karaktären har hotellet fått sin själ tillbaka. – Vi har verkligen jobbat med en kund som vill sätta Umeå på kartan igen och bygga ett hotell för sin stad. Umeå har egentligen bara beskrivits som timmerstad, Umeå som sjöfartsstad har aldrig diskuterats. Det gör den nu, avslutar Jenny Ahlbäck. Q I badrummet i juniorsviten Passion har Stylt Trampoli valt Centros New Yorkinspirerade, blankvita kakel på väggarna. 16 LERA #1 2015
Lera Proejkt: Angereds simhall
Lera Trendspaning: semester med Picasso
Lera Porträtt: arkitekt
Lera Projekt: Ting1
Lera Form & teknik
Lera Projekt: Tullgarns slott
Lera Reportage: Aperiodiska mosaiker
Lera Krönika