Lera 1
Lera Skärvor
Lera Projekt: stora hotellet
Lera Proejkt: Angereds simhall
Lera Trendspaning: semester med Picasso
Lera Porträtt: arkitekt
Lera Projekt: Ting1
PROJEKT: TING1 ”Med en glaserad keramisk fasad ku
nde vi få fram klara kulörer och åstadkomma den här färgsprakande bomben”. Wingårdhs. Att bygga ett hus ovanpå ett befintligt med alla komplikationer det medför verkade väl extremt i en inte så tätbebyggd stad som Örnsköldsvik. Men när jag såg byggherrarnas entusiasm började jag tro på att det verkligen skulle gå att genomföra. Byggnaden är extrovert och uppmärksamhetssökande, spektakulär och väl genomförd i detaljerna. Den har placerats ovanpå det K-märkta Tingshuset, utan att nudda den ursprungliga strukturen. – Vi valde att inte bygga vidare på det befintliga husets konstruktion, utan att låta det nya huset stå på berget i Tingshusets atriumgård. Det nya bostadshuset tillåts sväva över det gamla tingshuset. Detta förhållningssätt blev en förutsättning som präglat projektet, fortsätter Fredrik Lyth. MAN VILLE RESPEKTERA den ursprungliga strukturen och samtidigt skapa något nytt. – Den geometriska formen, enkelheten, kommer Q Fredrik Lyth är en av arkitekterna bakom projektet. E Det nya huset nuddar inte den K-märkta byggnaden under. PROJE K TFAK TA PROJEKT: Ting1 PLATS: Örnsköldsvik ÅRTAL: 2013 ENTREPRENÖR: Peab ARKITEKTER: Wingårdhs TEAM: Gert Wingårdh, Fredrik Lyth, Per Glembrant, Lena Fagle, Tobias Forsgren, Jonas Edblad, Aron Fidjeland och Tobias Fast. OMFATTNING: 4 000 m2 S 32 om en trefärgad Rubiks kub som exploderar inifrån skjuter Ting1 upp, ovanpå det grå Tingshuset i Örnsköldsvik. Bostadshuset är iögonfallande med en uppmärksamhetssökande färgsättning och fascinerande asymmetri. Det handlar om kontrasten mellan det gamla och det nya. Den glaserade keramiska fasaden och den slitna betongen. Ting1 mottog Stora Kakelpriset 2014 men Fredrik Lyth, en av arkitekterna bakom projektet, trodde själv till en början inte att det skulle se dagens ljus. – Om jag ska vara ärlig trodde jag inte att huset skulle byggas, säger Fredrik Lyth, arkitekt på från det ursprungliga huset. Vi ville skapa något som bryter av istället för att imitera, säger Fredrik Lyth. Att använda keramik i fasaden blev ett självklart val. – Vi har goda erfarenheter av materialet från tidigare projekt, ett exempel är Kuggen i Göteborg. Med en glaserad keramisk fasad kunde vi få fram klara kulörer och åstadkomma den här färgsprakande bomben, förklarar Fredrik Lyth. Han menar att materialet är överlägset vad gäller att få fram fasadens klara färger. – Man får en lyster och ett djup i färgerna, och den här intensiva och sprakande effekten som är svår att få med ett annat material. På det sättet är materialet oslagbart och i en fasad som denna lyfter det verkligen byggnaden, fortsätter han. Förutom att det var ett estetiskt val fanns det flera andra kvaliteter man ville åt. – Materialet är hållbart och har lång livslängd. Det kräver inget underhåll, så det är verkligen en LERA #1 2015 FOTO: ANDERS ROTH
Lera Form & teknik
Lera Projekt: Tullgarns slott
Lera Reportage: Aperiodiska mosaiker
Lera Krönika