Lera 1
Lera Skärvor
Lera Projekt: stora hotellet
Lera Proejkt: Angereds simhall
Lera Trendspaning: semester med Picasso
Lera Porträtt: arkitekt
Lera Projekt: Ting1
Lera Form & teknik
Lera Projekt: Tullgarns slott
PROJEKT: TULLGARNS SLOTT HOLLÄNDSKT KAKEL Vänster
sida:U Den magnifika, kakelklädda Vestibulen på Tullgarns slott. Höger sida: I Kakelprakten på Tullgarns slott är en vandring genom kakelhistorien och bjuder på en uppsjö av stilar från många olika epoker. W Drottning Victoria, ursprungligen från Tyskland och gift med Gustaf V, tog sin stora kakelskatt till Tullgarns slott i Trosa i slutet på 1800-talet. I EUROPA började man framställa kakel i Spanien på 1300-talet och en tid därefter även i Italien. Under 1500-talet nådde kakeltillverkningen till Holland, som under 1600-talet dominerade kakeltillverkningen med plattor i så kallad delftfajans. Från början tillverkades plattorna i flera färger med geometriska mönster, men efter år 1620 fick kaklet sitt karaktäristiska utseende. Den blå färgen var ett försök att Kakelplattorna med enklare koboltblå mönster på vit botten är från 1600-talet. Det kan vara en blå ryttare på vit bakgrund eller enstaka blommor som mönster. Plattorna med bibliska motiv i blått och sepia med runda ramar är från 1700-talets mitt. Plattorna är i storleken 13 gånger 13 centimeter och är enhetligt uppsatta indelat i årtal vilket ger en fin färgövergång från gröngult till blåvitt för att sedan bli mer lilabrunt. – Stilmässigt är kakelsamlingen en främmande fågel i rummet då pilastrarna är från 1700-talet, smidesgalleriet från 1800-talet och portarna i tysk renässansstil, omgjorda när Victoria bodde här, berättar Jacob. År 1939 sattes kakelbeklädnaden delvis om och kompletterades. Under samma tid ommålades även tak, pilastrar, snickerier och stensocklar av Edvin Andersson. Under årens lopp har en del restaurationer gjorts av kaklet då fogen lossnat på vissa ställen, den senaste gjordes under 2014. – Kaklet lyftes inte bort då det är för skört och skulle gå sönder. Istället har man gått in och sprutat bruk under lösa plattor och tryckt till. Även fogarna har förbättrats, säger Jacob. Samlandet var väldigt populärt på den tiden, både bland allmänheten och kungligheter. Det är dock inte känt om det bara var Victoria av Baden som hade en faiblesse för detta vackra material. En uppskattning av värdet på samlingen är inte heller gjord, enligt Jacob, och skulle inte vara möjlig att göra då plattorna skulle gå sönder om man försöker ta ner dem. Idag är kakelsamlingen i gott skick och väl värd ett besök. Dagens kung Carl XVI Gustaf disponerar slottet sedan 1975, men slottet står ändå öppet för allmänheten att besöka sommartid. ”Den unga Victoria hade samlat på sig hundratals kakelpattor.” JACOB HIDEMARK, SLOTTSARKITEKT 42 efterlikna kinesiskt porslin, som under Hollands storhetstid kom att importeras i stor mängd och få återverkningar på den lokala tillverkningen av både kakel och fajanser. Det holländska kaklet kopierades även i andra länder, bland annat i Danmark. STADEN DELFT var ett centrum för tillverkning av både fajanser och kakel. Delftblå blev därför ett världsberömt begrepp, fast det fanns tillverkning även i andra städer. Med holländarnas ökade rikedom kom nya inredningsideal. Väggkakel användes överallt i hemmen – runt spisar, i kök, trappor och korridorer. Under 1600-talet kom dekoren att förändras mot scener ur dagligt liv med män och kvinnor i arbete, barn som leker, landskap, bibliska scener och seglande skepp. Det senare var ett naturligt motiv med tanke på holländarnas framgångar som sjöfartsnation. Väggkaklen och deras motivvärld har blivit ett starkt signum för den holländska kulturen. Källa: Nationalencyklopedin och Riksantikvarieämbetet. LERA #1 2015
Lera Reportage: Aperiodiska mosaiker
Lera Krönika