Nollelva 1
INREDNING Anton, Thomas och Linus Ekströms familj
eföretag är nominerade till ”Årets e-handlare”. Nystartat företag nominerat till prestigefullt e-handelspris Text: Mikael Carlsson Foto: Privat Mitt under pandemin växte tanken om att satsa på något eget och gemensamt fram hos delar av familjen Ekström. Sönerna Anton och Linus tillsammans med pappa Thomas bestämde sig då för att starta e-handelsföretaget Villahome.se med fokus på försäljning av produkter inom bygg, hem och trädgård. Med tydliga målbilder och ett starkt engagemang har framgångarna inte låtit vänta på sig och nyligen blev man presenterade som en av tre finalister i PricerRunners tävling Årets e-handlare 2023 inom kategorin Hem & inredning. Sedan 2006 har PriceRunner genomfört tävlingen. Den är en av Sveriges största tävlingar inom e-handel och det är kunderna själva som röstar fram sina favoriter. Att ta sig till final innebär att man nu går vidare till tävlingens nästa steg som är Mystery Shopping. Här sätts kundupplevelsen på prov där alltifrån användarvänlighet till kundservice bedöms. Slutliga vinnarna utses 10 maj. Anton, hur känns det att bli nominerade i en sådan ärofylld tävling? – Det känns naturligtvis fantastiskt bra, säger Anton som är e-handelsansvarig på Villahome.se. Att finnas med på finalplats med giganter som varit verksamma betydligt längre än oss är stort. Villahome.se lanserades den 17 maj 2021 och första året omsatte man omkring 750.000 kronor. Sedan hände något, det var som att trycka på en knapp säger Anton och allt satte en otrolig fart. Från ett par samtal i veckan till kundtjänst ringde det nu hela tiden och mejlen strömmade in så när man sammanfattade verksamhetsåret 2022 hade omsättningen ökat till hela 6,5 miljoner kronor. En bra start för er. Vad har varit utmaningen med att växa så här fort? – Det har varit många utmaningar på vägen, berättar Anton. En stor utmaning var att hitta en e-handelsplattform och ett ärendehanteringssystem med rum för tillväxt, hög ordervolym och en storskalig produktkatalog. Något som också visades sig vara svårt var att implementera alla de tekniska funktioner och lösningar som vi ville ha för att kunna presentera information som beräknad leveranstid, aktuell lagerstatus och leveranssätt ner på produktnivå. För att lösa detta har man idag ett system mot sina leverantörer som regelbundet samlar in all nödvändig information samt lageruppdateringar vilket sedan presenteras på aktuell produktsida. Stort fokus lägger man också på att utveckla sin kundtjänst, då man ser den som en av sina viktigaste marknadsföringsinsatser parallellt med de mer traditionella i att mäta, spåra och analysera sina annonser. – Mötet med kunden är det absolut viktigaste för oss, förklarar Anton. Vi vet att inte alla är vana att handla byggvaror på nätet. Därför gör vi allt för att se till att våra kunder känner sig både trygga och bekväma med information, guider, en personlig kundtjänst och transparanta logistikkedjor. Med den snabba start ni nu har fått, hur ser ni på framtiden? – Vi kommer fortsätta jobba med kunden i fokus, säger Anton. Vi ska fortsätta automatisera våra processer för en ännu bättre kundupplevelse och vi ska minst ha dubblerat vårt sortiment under kommande år. Sommarnumret kommer den 28/6 Boka redan nu din annons till vårt stora sommarnummer! 32 NOLLELVA