Lera 1
Lera SKÄRVOR
Lera PERFORERAD FASAD
Lera KAKLAD TUNNEL
PROJEKT: CUYPERSPASSAGE Q I början av tunneln är
den handmålade illustrationen av skeppet detaljerad för att sedan fortsätta i abstrakta, blåvita plattor ju längre norrut man färdas – en symbol för resan från det gamla Amsterdam till det nya. ska försöka göra det också, så vi kontaktade Irma som vi tidigare arbetat med för en bok vi gjort om just det här området, fortsätter han. För Irma Boom var det första gången hon arbetade med keramik. – Detta är mitt första keramiska projekt, så materialet var nytt för mig. Men jag har arbetat med Royal Tichelaar Makkum, Nederländernas äldsta keramiktillverkare och de som levererade plattorna till det här projektet, tidigare och bland annat gjort deras visuella identitet och logga, berättar Irma Boom. Hon har också arbetat med Rijksmuseum och det var därifrån hon hämtade inspiration till motivet som kommer från en målning av den holländska konstnären Cornelis Boumeester (1652–1733). I början av tunneln, om man kommer från centrala staden, är den handmålade illustrationen av skeppet detaljerad. Ju längre in man kommer desto mindre detaljerat blir verket för att sluta i ett abstrakt, blåvitt mönster. – Motivet är en referens till vattnets och sjöfartens betydelse för Amsterdam. Sedan går illustrationen från ett konkret motiv till något abstrakt, ” JAG FICK UPPDRAGET ATT VÄXA FRÅN ATT INNEFATTA ETT VERK PÅ 30 CENTIMETER TILL ATT KLÄ HELA TUNNELN PÅ 110 METER I HANDMÅLAD KERAMIK.” IRMA BOOM, GRAFISK FORMGIVARE 18 LERA #2 2017
Lera PORTRÄTTET
Lera KAKELSPANING
Lera FORM & TEKNIK
Lera INDUSTRIROMANTIK
Lera POOLHUSET
Lera KERAMISKA ORNAMENT
Lera KAKELDETALJEN
Lera KERAMIKDESTINATIONEN
Lera KRÖNIKA